مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محمدحسین جهان تاب محیط بان این اداره در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور پس از چندین بار مشاهده این گونه موفق به تصویربرداری از پلنگ ایرانی شد.

مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

او افزود: پناهگاه حیات وحش حیدری به دلیل وجود قوچ اوریال به عنوان گونه خالص قوچ و میش اوریال در شمال شرق کشور، درسال ۱۳۷۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سپس طی مصوبه شورای عالی محیط زیست با مساحت ۴۶ هزار و ۳۵۰ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاطت محیط زیست اضافه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این منطقه در مجاورت رشته کوه بینالود و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری شهر نیشابور در استان خراسان رضوی واقع شده است و نام منطقه از دره و روستای حیدری گرفته شده است.

مهدی اله پور بیان کرد: پناهگاه حیات وحش حیدری داری سیمای کوهستانی و صخره‌ای، تپه‌ماهور‌های فراوان و دره‌های به نسبت عمیق، دارای تراکم گیاهی و جانوری مناسبی است و از نظر منابع آبی دارای چشمه‌های متعدد و ۶ رودخانه است که در تمام فصول قادر هستند آب مورد نیاز منطقه را تامین کنند. رودخانه‌های "آب دیوانه، کنان، حیدری، برهمان و بقیع" علاوه بر نیاز حیات وحش، آب مورد نیاز کشاورزان و ۱۹ روستای کوچک و بزرگ حاشیه این پناهگاه را تامین می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
پلنگ هم مگه ایرانی امریکایی چینی کره‌ای داره حیوانات هم ناسیونالیست شدن حیون حیون دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
درود بر همه زحمت کشان محیط زیست. امیدواریم بقیه ملت ایران عزیز ب محیط زیست اهمیت بدن ک حاصل خوبی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
انشاالله محیط زیست توجه ویژه ای به این منطقه برای احیای دوباره این پلنگ در این مکان کند
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۲۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
خدا را بابت این گونه ی ارزشمند در این سرزمین میلیاردها بار شکر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
بابا عجب فیلمبرداری