رویداد «یزد، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی» با حضور وزیران و سفیران ۳۵ کشور در این استان برگزار می‌شود.

استاندار یزد روز شنبه در نشست هماهنگی این رویداد با اشاره به اهمیت این رویداد بین المللی بر تعامل و همکاری همه نهادها و سازمان‌ها در برگزاری این برنامه در استان تاکید کرد.

"مهران فاطمی " با قدردانی از همراهی خوب مسئولان و پیگیری موضوع ادامه داد: مهمترین موضوع دعوت از مقامات و وزیران کشورهای مختلف است که باید به خوبی انجام و پیگیری لازم به عمل آید.

وی این رویداد را آبروی نظام جمهوری اسلامی و استان توصیف کرد و افزود: برای برگزاری این برنامه هزینه بیهوده نمی‌کنیم اما در راستای برگزاری رویداد در بهترین سطح و کیفیت هزینه خواهیم کرد.

رویداد ۲ روزه «یزد پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی» با حضور وزیران و سفیرانی از ۳۵ کشور با برنامه‌های جانبی و نشست‌های تخصصی در آینده‌ای نزدیک در یزد برگزار می‌شود.

برنامه‌ریزی برای بهره گیری از ظرفیت‌های رویداد و هدف گذاری‌های مشخص، پوشش رسانه‌های داخلی و خارجی، زیباسازی مسیرهای تردد مهمانان، تامین مالی هزینه‌های رویداد و دعوت و میزبانی مناسب از مهمانان از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی دارد که از این تعداد تاکنون حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی و پنج اثر هم در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید که شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر و دهنوست که نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرد که بعد ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است که بافت قدیم آن که ۷۵۰ هکتار وسعت دارد ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ ، حدود ۲۰۰ هکتار آن به دلیل ارزش تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شد.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داد.

بافت تاریخی یزد به مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.

در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به‌ عنوان نخستین بافت تاریخی زنده یک شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

یونسکو، شهر یزد را منحصر به فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرد که نمونه برجسته‌ای از محل زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ و همسو و تعامل‌گونه با محیط زیست است که تحت تأثیر تغییرات غیرقابل بازگشت و آسیب‌پذیر است و مردمان این دیار به خوبی در طول قرن‌ها همسو با طبیعت، زندگی کرده و فرهنگی غنی و پایدار را پدید آورده‌اند.

برچسب ها: گردشگری ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.