یک استاد حوزه گفت: اربعین فراخوان امام حسین (ع) برای یک دوره جدید از تشیع است. اربعین برآیند بسیاری از تعالیم دینی ماست، که باید به آن پرداخت.

حجت‌السلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «راز» شبکه افق که به صورت زنده از کربلای معلی پخش شد، درباره اربعین حسینی گفت: معرفت درباره اربعین آنطور که باید زیاد نیست. چون بعضی‌ها با مسائل دینی اخبار مسلک رفتار می‌کنند. آنها بدون درایت به آیات می‌پردازند و بدون تدبر از قرآن برداشت می‌کنند. در حالی که اربعین برآیند بسیاری از تعالیم دینی ماست، که باید به آن پرداخت.

حجت‌السلام پناهیان ادامه داد: اربعین در سبک زندگی خیلی‌ها تاثیر گذاشته است. در عراق بسیاری از پذیرایی‌هایی که از زائران می‌شود، متعلق به مردمانی است که خودشان این غذا‌ها را در طول سال نمی‌خورند. آنها هر روز درصدی از درآمدشان را به اربعین اختصاص می‌دهند و می‌گویند این مبلغ برای ما نیست. برای زندگی روزمره‌اش قرض می‌کند، ولی در طول سال برای پذیرایی در روز اربعین مبلغی را جمع می‌کند. بعضی‌ها در ایران زندگی‌شان کم و بیش تحت‌تاثیر اربعین قرار گرفته، که هنوز جای کار دارد. 

این استاد حوزه با بیان اینکه فرهنگ اربعین باید در تمام مساجد ما جاری شود، افزود: خیلی بد است ما در مساجد موکب‌داری نمی‌کنیم. شاید بخاطر همین است که در مساجد خوب روضه نمی‌خوانیم، خوب از امام حسین (ع) یاد نمی‌کنیم، شاید به قرآن بدون عترت می‌پردازیم. طبیعی است دل و دماغ موکب‌داری در مساجد نباشد. وقتی پای مهر و ذکر امام حسین (ع) نباشد. نمی‌شود برای نماز موکب زد، ولی برای ذکر حضرت اباعبدالله حسین (ع) می‌توان موکب زد. لابد ذکر حضرت اباعبدالله حسین (ع) کم است، که موکب‌داری نمی‌کنیم! باید سبک زندگی اربعینی سرایت کند. به بیان دیگر، اربعین فراخوان امام حسین (ع) برای یک دوره جدید از تشیع است. هنوز این فراخوان به طور صحیح دریافت نشده است. هنوز به آن به عنوان یک مراسم باشکوه نگاه می‌کنیم.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه‌ای کاش صداوسیما در طول سال برای اربعین برنامه داشته باشد، تصریح کرد: البته برای امام حسین (ع) و دین برنامه هست، اما نه برای اربعین. تاریخ جدیدی برای تشیع پدید آمده است. انقلاب اسلامی و همه آنچه در مقاومت پیش آمد، مقدمه اربعین بود. یعنی اصل حسین (ع) و ذکر حسین (ع) است و انقلاب ما شاخه‌ای از آن اصل بود. ما نیازمند انتقال این سبک زندگی هستیم. ما باید این سبک زندگی را پیام پر رمز و راز از سمت حضرت اباعبدالله حسین (ع) برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی در نظر بگیریم، که در نظر نگرفتیم. 

به گفته حجت‌السلام پناهیان، وقتی از امام حسین (ع) صحبت می‌کنیم، از اربعین صحبت نمی‌کنیم، سکولاریسمی است که دچارش شدیم. مثل این است که از امام حسین (ع) صحبت کنیم، اما از ظهور صحبت نکنیم. همانطور که اگر از ظهور صحبت کنیم، از تمهید و مقدم‌سازی فرج صحبت نکنیم، یک نوع سکولاریسم است. بنظرم سکولاریسم فرار کردن از درگیری مستقیم با دین است. بعضی هنوز مانند دوران صفویه و قاجار عزاداری می‌کنند. عزاداری تحول پیدا کرده است. شما برای چه عزاداری می‌کنید؟ می‌خواهید صدای حضرت اباعبدالله حسین (ع) را برسانید. امام راحل درباره ثواب عزاداری حضرت اباعبدالله حسین (ع) فرمودند: ثواب آن قطره اشک بخاطر فریادِ اباعبدالله حسین (ع) است. ایشان استدلال کرد که اگر شما اشک نریزی، ولی تظاهر به گریه کنی، همان ثواب را دارد. پس وجه مهم ثواب اشک، بخاطر فریادی است که در آن وجود دارد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.