کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شهروندان این استان با توجه به روند ادامه گرمای هوا و افزایش دما در روز‌های باقی مانده تابستان هرگونه علائم گرمازدگی را جدی بگیرند.

حمید گلناری کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: گرمازدگی شدید می‌تواند به ارگان‌های داخلی بدن که به گرما حساس هستند صدمات جبران ناپذیری وارد کند و اگر شدت گرمازدگی خیلی شدید باشد، عوارضی مثل تشنج و کما نیز اتفاق می‌افتد که در این حالت نیازمند خدمات اورژانسی و درمانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌های ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد، این حالت در نتیجه قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی است و در صورتی که فرد برای کاهش دمای بدن به اندازه کافی عرق نکند دچار این عارضه خواهد شد.

گلناری گفت: گرما زدگی زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن با دمای محیط ترکیب شود و بدن به دلیل از دست دادن میزان قابل توجهی از آب خود، توانایی خنک کردن بدن را نداشته باشد.

این مسئول در خصوص علاُم گرمازدگی، گفت: ضعف، بی حالی، سردرد، بی قراری، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس، اختلال در تبادل گرمای داخل بدن، افزایش دمای هسته مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر، گرگرفتگی، انقباض عضلانی، تهوع و استفراغ از جمله شاخص‌ترین علائم گرمازدگی به شمار می‌رود.

وی در خصوص راهکار‌های کاهش گرمازدگی عنوان کرد: پوشیدن لباس‌های گشاد، سبک و سفید رنگ در هوای گرم، استفاده از دوش آب سرد، استفاده از کمپرس آب سرد و حوله‌های مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل که منجر به کاهش درجه حرارت بدن شود.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: استفاده از کلاه لبه‌دار، کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی در شرایط تابیدن نور خوشید با درصد محافظت ۳۰ درصد به بالا و همچنین مصرف ویتامین، مواد مغذی، مایعات مختلف به خصوص آب در افزایش قدرت بدنی افراد بسیار تاثیرگذار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.