رئیس جمهور اوکراین می‌گوید در حال گفتگو با عربستان، قطر، ترکیه و سوئیس برای میزبانی دومین نشست صلح است.

پس از برگزاری اولین نشست صلح اوکراین در کشور سوئیس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز (یکشنبه) در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات با کشور‌های عربستان، قطر، ترکیه و سوئیس در مورد دومین نشست صلح  در جریان است.

به گزارش رویترز، زلنسکی همچنین گفت به «نارندرا مودی» نخست وزیر هند اطلاع داده است که از میزبانی هند برای دومین اجلاس سران درباره صلح حمایت خواهد کرد، زیرا کی‌یف امیدوار است  یکی از کشور‌های جنوب جهانی میزبان نشست بعدی باشد.

نشست پیشین صلح اوکراین در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۵ و ۲۶ خرداد) در کشور سوئیس برگزار شد و با صدور یک بیانیه پایانی به اتمام رسید. در حالی که بیش از ۹۰ کشور در این نشست شرکت کرده بودند، بیانیه مشترک مورد حمایت ۸۰ کشور و سازمان قرار گرفت و ۱۶ کشور از جمله امارات، عربستان، هند، مکزیک و برزیل به آن رای ممتنع دادند. این بیانیه خواستار تامین ایمنی هسته‌ای، امنیت غذایی و تبادل همه اسرا بین روسیه و اوکراین شد. 

نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تازگی به اوکراین سفر کرده است. او روز جمعه با قطار از لهستان به کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. بسیاری امیدوارند این سفر به معنای آغاز میانجیگری هند در جنگ اوکراین و آغاز مذاکرات صلح بین کی‌یف و مسکو باشد. هرچند به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات ارشد کی‌یف این نقش را برای هند رد کرده و می‌گویند اوکراین سفر مودی را فقط به عنوان نشانه‌ای از اعلام حمایت نسبت به کشورشان می‌بینند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۲:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
تا زمانی که آمریکا اراده نداشته باشد هرگز بین اوکراین و روسیه اتفاقی نمی افتد
آخرین اخبار