مدیرکل دفتر کنترل عوامل خسارت‌زا گفت: بنابر آمار سطح مبارزه علیه علف‌های هرز گندم با رشد ۶۰۰ هزارهکتاری نسبت به سال قبل به ۴ میلیون هکتار رسیده است.

اکبر آهنگران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اتمام کشت اول برنج در استان های شمالی بویژه مازندران و گیلان، برداشت در حال انجام است و خوشبختانه در کشت اول بدلیل توصیه های همکاران فنی برای مقابله با آفات و بیماری ها، جمعیت آفت خسارت زا در کشت اول پایین تر است، به طوریکه امکان کنترل به راحتی وجود دارد.

به گفته او،خوشبختانه امسال مشکلی از عوامل خسارت زا نداشتیم، اما در استان مازندران کشت دوم داریم و برخی کشاورزان بلافاصله نشا کاری می کنند یا رتون را انجام می دهند که براین اساس  کشت دوم بدلیل آنکه جمعیت آفات کرم ساقه خوار ۲ سیکل زندگی خود را گذرانده است، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

کشاورزان توصیه های کشت دوم برنج را برای مبارزه علیه آقت خسارت زا جدی بگیرند

آهنگران ادامه داد: کشاورزان کشت دوم نشا تولیدی در تور و پشه بند قرار بدهند تا نشا سالم تری از خزانه به مزرعه انتقال یابد تا همانند سال های گذشته بدلیل توصیه های فنی جمعیت آفت کاهش یابد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در سال زراعی کنونی مبارزه و کنترل در این حوزه انجام شده است، افزود: بنابر آمار در پاییز سال گذشته با دمای بالاتر از نرمال و اواخر زمستان و بهار با بارش های بیش از نرمال مواجه شدیم که همین امر منجر به عوامل خسارت زا گیاهی و توصیه در این عرصه شده است.

سطح مبارزه علیه علف های هرز گندم به حدود ۴ میلیون هکتار رسید

او درباره آخرین وضعیت سطح مبارزه با آفات گندم گفت: براساس آمار امسال در سطح ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارهکتار مبارزه علیه علف های هرز انجام شد، درحالیکه سال قبل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارهکتار بود. همچنین در حوزه آفت گندم به جزء سن گندم در سطحی حدود یک میلیون هکتار مبارزه انجام شد که این رقم سال قبل حدود ۵۰۰ هزارهکتار بود. در حوزه بیماری های گیاهی نزدیک ۹۰۰ هزارهکتار مبارزه انجام شد که سال قبل ۷۸۰ هزارهکتار بود. براین اساس با عوامل به موقع مبارزه  خسارتی از حیث عوامل خسارت زا نداشتیم که میزان تولید گندم مصداق مبارزه مناسب در این حوزه است.

ضرورت استفاده از از بذور گواهی شده در مزارع

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت محصول پاییزه از چند روز آینده آغاز می شود، افزود: اولین مورد بحث استفاده از بذر است که به کشاورزان توصیه می کنیم که در اراضی از بذور گواهی شده استقاده کنند چراکه این  بذور قبل از کشت بوجاری و بعد عملیات ضدعفونی بذر انجام می شود.

او با بیان اینکه در حوزه گندم، علف های هرز اولین عامل خسارت زاست، گفت:  از اواخر آبان در فلات گرمسیری مثل ایلام و خوزستان اولین مبارزه با علف های هرز ضرورت دارد و توصیه این است که زمان مبارزه با علف های هرز بحث کلیدی است به طوریکه کشاورزان دیرتر استفاده کنند، علف کش دیگر اثری ندارد و حتما نیاز است که مبارزه در زمان مقرر در حوزه گندم صورت بگیرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.