خداوند متعال در هر شب جمعه با فرشتگان و پیامبران و اوصیا به زمین هبوط کرده و امام حسین (ع) را زیارت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، مدیر موسسه منبر آسمانی و کارشناس مذهبی درمورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام بیان کرد: یکی از اصحاب بامعرفت وجود نازنین امام صادق علیه‌السلام شخصی است به نام «صفوان جمّال» که ناقل زیارت اربعین از جانب امام صادق علیه‌السلام است.

او می‌گوید: وقتى امام صادق علیه‌السلام به حیره؛ منطقه‌ای در کوفه تشریف آوردند به من فرمودند: «آیا مایل به زیارت قبر حسین علیه السلام هستى؟»

گفتم: فدایت شوم آیا خود شما قبر آن حضرت علیه‌السلام را زیارت می‌کنید؟ 

آن حضرت علیه‌السلام فرمودند: «وَ کَیْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ یَزُورُهُ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ» «چگونه آن را زیارت نکنم و حال آن‌که خداوند متعال در هر شب جمعه با فرشتگان و پیامبران و اوصیا به زمین هبوط کرده و او را زیارت می‌کنند».

 این نشان می‌دهد که مقام و فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به حدی والاست که وقتی امام صادق علیه‌السلام می‌خواهند عظمت این زیارت را بیان کنند این‌گونه فضیلت زیارت را بیان می‌کنند. زیرا واژه‌ها و الفاظ برای بیان فضیلت این زیارت الکن و نارسا هستند.

جایگاه زیارت امام حسین علیه السلام 

این کارشناس مذهبی گفت: متأسفانه، بعد از گذشت بیش از هزار سال از واقعه عاشورا هنوز جایگاه ویژه زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام آن‌طور که باید، شناخته شده نیست و خیلی از شیعیان و دوستداران حضرت علیه‌السلام فکر می‌کنند که هر وقت دوست داشتند می‌تواننند به زیارت امام حسین علیه السلام حضرت بروند و هر وقت هم نخواستند و میلشان نکشید به زیارت نمی‌روند. با اظهار تاسف باید به این عزیزان عرض کنیم که راه را اشتباه می‌روند. زیرا به همه جهانیان این پیام را مخابره می‌کنند که دین اسلام و مکتب تشیع بی برنامه است درصورتی‌که امام صادق علیه‌السلام درباره زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌فرمایند: «سزاوار است که شخص توانگر سالی دو مرتبه و انسان تهیدست سالی یک بار به زیارت امام حسین علیه السلام برود».

این کارشناس مذهبی ادامه داد: زیارت پلی است برای نزدیک شدن به معصوم علیهم‌السلام و وسیله‌ای است که انسان تاریکی‌ها و گرد و غباری که از گناه به رویش نشسته است را پاک می‌کند. زائر با ترک علائق دنیوی به سمت امامش فرار می‌کند و به او که نمایانگر صفات الهی است، پناهنده می‌شود.

پیاده‌روی اربعین یک موقعیت ویژه

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: در تمام زمان‌ها زیارت ارزشمند است؛ اما گاهی زیارت ارزش و معنویت خاصی پیدا می‌کند. در چنین ایامی که همه چیز برای زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام آماده است، بهترین زمان برای عرض ادب به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و شستشوی باطن‌های آلوده است. 

این کارشناس مذهبی افزود: اربعین موقعیت خاصی دارد و به‌قدری مهم است که این زیارت، جزء صفات مؤمنین شمرده می‌شود. زیرا اربعین و ایام آن، موقعیتی هستند که همه‌ی اهل معرفت و سالکین و دوستان و ارادتمندان آن حضرت علیه‌السلام، بعد از یک چله‌ی حسینی که سیر مقامات کردند باید بنشینند و نتیجه‌ی کار‌های خود را جمع‌بندی و برداشت کنند.

این را هم باید متذکر شویم که اربعین، ویژه امام حسین علیه السلام است. یعنی چنین چیزی برای هیچ‌کس نیست و ما چیزی به نام اربعین برای هیچ‌کدام از اولیاء خداوند متعال نداریم؛ حتی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم و سایر ائمه‌ی هدی علیهم‌السلام و این جزء خصایص حسینی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
خدا به زمین هبوط می کند؟ جل الخالق. چیزای عجیبی میشنویم. یهودی ها هم میگن خدا اومد رو زمین با حضرت یعقوب کشتی گرفت و شکست خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
فدای تو حسیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن