سخنگوی آب گفت: بر اساس برنامه هفتم و نقشه راه آب کشور استفاده از ظرفیت پساب باید به ۱ میلیارد و ۷۰۰ مترمکعب برسد.

در میز اقتصاد موضوع نقشه راه آب کشور بررسی شد و عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور و موسوی کارشناس انرژی به سوالاتی پاسخ دادند.

بزرگ زاده گفت: در مقیاس کشوری از نظر بارش در شرایط نرمال هستیم، اما باید توجه کنیم که کشور ما خشک و نیمه خشک است و بارش سالانه نرمال ما کمتر از یک سوم میانگین جهانی است. ایران کشور پهناوری است و آمار میانگین کشوری نباید مارا به اشتباه بیندازد. در یک استان بارندگی خوبی داشتیم، اما در استان دیگر با چالش مواجه هستیم. تعدادی از استان‌های پرجمعیت ما مثل تهران، خراسان، فارس از میانگین بارش خود کمتر بارندگی داشته اند.

او افزود: مناطقی از کشور سد‌ها از شرایط متوسط و پارسال عقب هستند. در مناطقی از کشور دچار خشکسالی هستیم و نمیتوان عبور از خشکسالی را به صورت عام به کار برد. علاوه بر این باید توجه داشت اینکه در سال نرمال هستیم به این معنا نیست که هر طور میخواهیم مصرف کنیم.

موسوی گفت: به طور میانگین نمیتوان کل کشور را مقایسه کنیم چراکه در مناطق مختلف متفاوت است. ما باید ۳ برنامه را در حوزه آب در نظر بگیریم. یک مورد برنامه هفتم و دو مورد بعد سند برنامه غذایی و نقشه راه آب است. در برنامه هفتم عنوان شده که استفاده از آب‌های زیرزمینی باید به ۳۶.۷ میلیارد مترمکعب برسد و حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب نسبت به شرایط فعلی کاهش پیدا کند. همچنین در برنامه ذکر شده استفاده منابع آب نامتعارف و پساب به ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد. 

او افزود: در خصوص مصرف آب کشوری مصرف آب در این بخش باید به ۶۵ میلیارد مترمکعب برسد. این رقم در حال حاضر بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد است. در سند امنیت غذایی اشاره شده که مصرف آب کشاورزی به حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب تا پایان سال ۱۴۱۱ برسد.

بزرگ زاده گفت: آب یکی از پیشران‌های توسعه‌ای است و اضافه بار برداشتی که آبی که داریم خودش را در خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و فروشنست نشان میدهد. نقشه راه آب در شورای عالی امنیت ملی است که منتظر جلسات هماهنگی است و امیدواریم تا ۳ ماه آینده نهایی شود. نقشه راه آب تضمین می‌کند که آب در یک کشور خشک و نیمه خشک مثل ایران، تنگنای توسعه نشود.

او افزود: در این نقشه، آب اجتماعی که همان آب مصارف شرب بهداشت است باید تأمین شود و آنچه باقی ماند آب تجاری است که باید به گونه‌ای توزیع شود که بیشترین شغل و درآمد را برای ایرانی داشته باشد. با اجرای این نقشه کشاورزی به جای توسعه عمودی توسعه افقی خواهد داشت و کیک اقتصادی بخش کشاورزی ۱.۷ برابر می‌شود. 

سخنگوی آب گفت: ۳۴۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در کشور داریم و این رقم در تهران ۲۰ هزار کیلومتر است که شبکه گسترده‌ای است. کاهش هدررفت این شبکه از طریق بودجه دولتی امکان پذیر نیست و به دنبال آن هستیم از بازار آب و بازار پساب برای تامین مالی این بخش استفاده کنیم.

او افزود: در نقشه راه آب کشور داریم که نیاز بخش‌های غیر شرب غیر دارویی و بهداشتی باید به طور کلی از منابع آب نامتعارف و پساب تأمین شود به طوری که ۵۵ درصد از آب صنایع از این محل تامین شود. آب دریا که آب گرانی است برای صنایع پر آب بر در نظر گرفته شده و صنایع‌های کوچک‌تر از پساب استفاده خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.