سامانه خودنویس راهکاری برای کاهش هزینه‌های موجران، حذف واسطه گری‌ها و جلوگیری از سوداگری برخی مشاوران است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی می‌گوید: مستاجران می‌توانند شکایت‌های خود را درباره افزایش بی رویه اجاره بهاء از سوی موجران یا مشاوران املاک در شعب تعزیرات حکومتی طرح و حقوق خود را استیفاء کنند.

به گفته نوراللهی با تصویب قانون بازار زمین و مسکن در اردیبهشت ماه امسال از سوی مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن آن از ۱۴ خرداد ماه بخش‌های خوبی در قانون برای برخورد قاطعانه با مشاوران املاک و موجران متخلف دیده شده است.

او افزود: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد موجرین در شهر‌های بزرگ حداکثر نرخ اجاره بهاء را تا ۲۵ درصد افزایش داده و چنانچه از مصوبه قانونی وجه فراتر دریافت کنند با آنها برخورد قانونی می‌شود.

نوراللهی این را هم گفت که برای موجران: جزای نقدی در حق دولت و پرداخت جریمه به مستاجران و برای مشاوران املاک: جریمه ۱۰ برابری، پلمب و لغو مجوز در نظر گرفته شده است. بر این اساس،  مستاجران می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را با سامانه الکترونیکی ۱۳۵ تعزیرات و ۱۲۴ سازمان صمت در میان بگذارند و یا با مراجعه حضور به شعب تعزیرات شکایت خود را ثبت کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان هم گفت: تا کنون ۲۰ هزار قولنامه در سامانه خودنویس از سوی مالکان و مستاجران استان ثبت شده است.

تاجی افزود: در کشور هم تا کنون ۸۰۰ هزار قرارداد اجاره به ثبت رسیده و پیش بینی می‌شود این میزان در ماه‌های آینده چند برابر شود.
او ادامه داد: حذف واسطه گری‌ها، جلوگیری از سوداگری برخی مشاوران املاک و کاهش هزینه‌های موجران از اصلی‌ترین مزایای این طرح است.

به گفته تاجی مالکان و مشاوران املاک مکلف به ثبت قرارداد در سامانه خودنویس هستند و در صورت تخلف جریمه خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.