پردیس سینمایی غدیر در شهرکرد پس از ۷ سال تعطیلی و وقفه فعالیت به چرخه اکران بازگشت.

زمانی که نام «سینما» به گوشمان می‌خورد، تصویر سالنی بزرگ و تاریک در ذهنمان نقش می‌بندند که همراه با دوستان، خانواده یا حتی به‌تن‌هایی روی صندلی‌های آن جا گرفته و مشغول تماشای اثری هنری و یا تجاری هستیم.

با خانواده و دوستان به صورت دسته جمعی به سینما رفتن و فیلم دیدن خودش یکجور تفریح گردشگری به شمار می‌آید، به نظر می‌رسد چنین گردهمایی‌هایی در تجدید روحیه بسیار موثر باشد.

برای تهیه این گزارش به سراغ مردم رفتم و از آنها پرسیدم: «چند وقت به چند وقت سینما می‌روید و اصلا فیلم دیدن در سالن‌های سینما را دوست دارید؟ ارتباط شما با فیلم چگونه است؟»

پاسخ‌های مردم در مناطق و مکان‌های مختلف، متفاوت بود.

خیلی از  مردم به سینما و فیلم علاقه زیادی دارند و فیلم‌های سینما را تماشا می‌کنند، اما بعضی از آنها وقت و فرصت سینما رفتن ندارند.

 امیرحسین آقایی ۴۰ ساله گفت: شغل آزاد دارم، فقط تلویزیون می‌بینم. هرچه تلویزیون نشان دهد می‌بینم. ولی سینما نمی‌روم. خیلی وقت است سینما نرفتم.

آذر دختری ۲۰ ساله افزود: هفته پیش سینما بودم فیلم تگزاس ۳ را دیدم. خیلی سینما را دوست دارم و معمولا سینما می‌روم. دوست دارم فیلم‌ها را روی پرده سینما ببینم، چون حس واقعی فیلم را به من القا می‌کند.‌ای کاش سینما‌های استانمون افزایش پیدا کنن.

از خانمی ۳۵ ساله پرسیدم فیلم‌های ایرانی را در سینما می‌بینید؟ می‌گوید: نه وقت سینما رفتن ندارم، از صبح تا شب سرکارم. عاشق فیلم دیدن هستم. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید من صبحانه، ناهار یا شام که می‌خورم باید فیلم ببینم.

بازگشایی سینما غدیر پس از ۷ سال تعطیلی

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سینما غدیر شهرکرد از جمله ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی موجود در استان به شمار می‌رود که میزان بهره‌وری از آن در سال‌های اخیر به دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری و ضرورت تجهیز و بازسازی، کاهش یافته است ازاین‌رو برنامه استفاده از مشارکت‌های بخش خصوصی برای بهبود بهره‌وری این مکان در یک سال گذشته مطرح و پیگیری شد.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی و بهبود بهره‌وری فضا‌های فرهنگی موجود در استان افزود: یک بخش خصوصی، ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت و احیای سینمای غدیر شهرکرد سرمایه‌گذاری می‌کند و  پیش بینی می‌شود تا ۳ ماه آینده به چرخه اکران بازگردد.

احمدی اضافه کرد: محدود شدن فرصت‌های استفاده از سالن سینما به دلیل لزوم تعمیرات، پایین بودن درآمد‌های حاصله از اجرای برنامه‌های غیر سینمایی در این سالن و واریز این درآمد‌ها به خزانه دولت از جمله مسائلی است که امکان اجرای فعالیت‌های عمرانی و مناسب‌سازی سینمای غدیر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

چراغ سینما غدیر پس از ۷ سال تعطیلی روشن می‌شود
وی ادامه داد: سالن سینما غدیر شهرکرد با استناد به ماده ۲۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت تا پس از تجهیز و بازسازی و با حفظ کاربری از آن بهره‌برداری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: جذب مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تجهیز و بازسازی سالن سینمای غدیر، دومین تجربه ورود بخش خصوصی برای توسعه فضا‌های فرهنگی و هنری استان در دو سال اخیر است.

وی ادامه داد:  سالن سینما غدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در موارد خاص مانند اکران فیلم‌های جشنواره استانی فجر مور استفاده قرار می‌گیرد و باید به فکر توسعه زیر ساخت‌های نمایش فیلم در استان باشیم.

گفتنی است: سالن سینمای غدیر به عنوان بخشی از مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهرکرد در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید.

۱۱ شهرستان چهارمحال و بختیاری فاقد سالن سینما هستند

شهرام فرجی معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به مناسبت ۲۱ شهریورماه روز سینما گفت: هم‌اکنون در استان تنها، پردیس سینمایی استان با عنوان پردیس سینمایی بهمن و با چهار سالن نمایش مسقف و یک سالن روباز به صورت مستمر به اکران فیلم می‌پردازد.

در زمان حاضر در شهرستان شهرکرد یک سالن سینما فعال است و ۱۱ شهرستان دیگر فاقد سالن سینما هستند.  

چراغ سینما غدیر پس از ۷ سال تعطیلی روشن می‌شود
وی افزود: یک سالن سینما در مجتمع فرهنگی شهرستان فارسان با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که ۵۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و ۱۰ میلیارد ریال نیز از محل معاونت سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین تجهیزات آن هزینه شده است که انتظار می‌رود تا یک ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

فرجی اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۹۵۰ صندلی در سالن‌های سینمای شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری فعال است که با بهره‌برداری از سالن سینمای شهرستان فارسان این رقم به دو هزار و ۳۰۰ صندلی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی و احداث سالن سینما در تمامی شهرستان‌های استان می‌تواند تاثیر زیادی در رشد هر چه بیشتر هنر هفتم در استان داشته باشد.

منصور کریم‌زاده فرماندار لردگان با اشاره به اینکه ساخت سینمای این شهرستان در مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور شهید به چهارمحال و بختیاری دیده شده است، گفت: مکان‌یابی برای شروع مراحل عملیاتی این مرکز فرهنگی هنری با همکاری شهرداری این شهر در حال انجام است.

وی افزود: ۷۲۰ میلیارد ریال برای ساخت سینما در لردگان در نظر گرفته شد که با هماهنگی انجام شده با مجموعه راه و شهرسازی تلاش می‌شود مراحل مکان‌یابی و اختصاص زمین برای ساخت این مرکز فرهنگی و هنری هر چه زودتر به نتیجه برسد.

کریم‌زاده اضافه کرد: با اختصاص مکان مناسب برای ساخت سینما، عملیات اجرایی آن در اولین فرصت آغاز خواهد شد.

۴۷ هزار و ۳۸۱ نفر فیلم‌های سینمای چهارمحال و بختیاری را تماشا کردند

شاهین ابراهیمی مسئول امور پردیس سینمایی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: پردیس سینمایی بهمن شهرکرد به عنوان تنها سینمای فعال استان است که از ابتدای امسال تاکنون ۴۷ هزار و ۳۸۱ در قالب ۲ هزار و ۱۵۲ سانس  نفر فیلم‌های سینمای استان را تماشا کردند.

چراغ سینما غدیر پس از ۷ سال تعطیلی روشن می‌شود
وی افزود: فروش بلیط سینما در چهارمحال و بختیاری به بیش از ۲۶ میلیارد و ۲۷۴ میلیون ریال رسید.

ابراهیمی اضافه کرد: پارسال بیش از ۱۱۶ هزار بلیط در استان فروخته شد و فسیل پرفروش‌ترین اکران سینمایی در استان بود.

وی ادامه داد: امسال فیلم «تگزاس ۳» با فروش ۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ریالی، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی در چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود.

ابراهیمی گفت: روز‌های سه‌شنبه طبق روال بلیط در همه سانس‌ها به‌صورت نیم‌بها است.

وی اظهار کرد: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاع از برنامه‌هایی که در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد نمایش داده می‌شود به سامانه گیشه هفت به نشانی  http://www.gisheh ۷.ir مراجعه کنند.

سینما در کشور ما یک وسیله ای کاملا فرهنگی است تا به ذات فرهنگی یک ملت کمک کند؛ چراغ سینما باید روشن بماند و چرخه اقتصادی فعالیت‌های سینمایی بچرخد.

 
گزارش از نگار شیخ پور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار