خاطر‌ه‌ها در طول زندگی دگرگون می‌شوند و با یادگیری، تجربه‌های تازه و یادآوری مکرر تغییر می‌کنند.

دانشمندان پیش از این فکر می‌کردند که شکل‌پذیری حافظه نتیجه تغییرات سلول‌های مغزی و رمزگذاری حافظه است. آنها باور داشتند که مغز فقط یک نسخه از خاطرات را ذخیره می‌کند، اما تحقیقات جدید درستی این نکته را زیر سوال می‌برد.

 دانشمندان در پژوهشی جدید که به تازگی منتشر شد، متوجه شدند که مغز جوندگان حداقل سه نسخه از یک خاطره مشخص را ذخیره و آنها را در چند نقطه مغز رمزگذاری می‌کند. گروه‌های مختلف نورون‌ها در هیپوکامپ، ناحیه مغزی که برای یادگیری و حافظه حیاتی است، این نسخه‌ها را کدگذاری می‌کنند. این نسخه‌های کپی‌شده از نظر زمانی که خلق شده‌اند، مدت ماندگاری و همچنین قابلیت تغییر‌پذیری در طول زمان متفاوت‌اند. طبق پژوهش دانشمندان، وقتی موش‌ها خاطرات جدیدی را رمزگذاری می‌کنند، در ابتدا نورون‌های به‌اصطلاح «زودرس» را می‌سازند.

 این نورون‌ها یک نسخه ماندگار از خاطره را می‌سازند که در ابتدا ضعیف است، اما با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود. سپس نورون‌های «سطح میانی» وارد عمل می‌شوند، که از ابتدا پایدارترند و به دنبال آن نورون‌های «دیررس» از راه می‌رسند، که از ابتدا نسخه‌های بسیار قوی خاطره را رمزگذاری می‌کنند.

 با این حال این قدرت با گذشت زمان از بین می‌رود. به گفته نویسندگان این پژوهش، نحوه عملکرد سه گروه از نورون‌ها در مقاطع زمانی مختلف احتمالا توضیح می‌دهد که مغز چطور در طول زمان خاطرات را تنظیم می‌کند.

این گروه تحقیقاتی دریافت خاطراتی که نورون‌های «دیررس» ذخیره می‌کنند از خاطراتی که نورون‌های «زودرس» ذخیره می‌کنند، شکل‌پذیرترند. این نشان می‌دهد که در آغاز شکل‌گیری خاطره، زمانی که نورون‌های اولیه ایجاد می‌شوند، اطلاعات ذخیره‌شده درطول زمان نسبتا پایدار باقی می‌مانند، درحالی که خاطرات بعدتر ذخیره‌شده راحت‌تر با اطلاعات جدید تحریف می‌شوند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: خاطرات ، مغز انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.