«فارن افرز» در تحلیلی بر موانع و محدودیت‌های اوکراین برای حمله به اعماق خاک روسیه و هزینه بالای سیاسی و اقتصادی آن برای متحدان این کشور تاکید کرد.

«فارن افرز» در تحلیلی با اشاره به موانع و محدودیت‌های اوکراین برای حمله به اعماق خاک روسیه و هزینه بالای سیاسی و اقتصادی آن برای متحدان این کشور تاکید کرد که بعید است چنین اقداماتی، مسیر کلی جنگ را به نفع اوکراین و غرب تغییر دهد.

به گزارش این رسانه تحلیلی، هر چند ارسال تجهیزات نظامی و دادن مجوز به اوکراین برای انجام حملات در اعماق قلمرو تحت کنترل روسیه، قدرت نظامی اوکراین را بهبود می‌بخشد، اما بعید است که در سرنوشت جنگ چندان تعیین‌کننده باشد.

این مقاله افزود: بیش از یک سال است که جنگ روسیه و اوکراین تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده است. هنوز هم دو طرف به خصوص روس‌ها که از نظر تعداد دست برتر را دارند، می‌توانند پیشروی‌های زمینی داشته باشند، اما این پیشرفت هم از نظر جانی و هم از نظر مادی کند و پرهزینه است. اوکراین برای غلبه بر روسیه به پیشرفت‌های بسیار بیشتری نیاز دارد.

فارن‌افرز در ادامه با اشاره به پیشروی اخیر اوکراین در منطقه کورسک روسیه نوشت: این موضوع دشواری تغییر مسیر جنگ را نشان می‌دهد. اوکراین به بخش غیرمعمولی از جبهه روسیه حمله کرد و این به نیرو‌های اوکراینی امکان داد به سرعت بخشی از خاک روسیه را اشغال کنند. اما با ورود نیرو‌های ذخیره روسیه، پیشروی اوکراین کند شده و بعید به نظر می‌رسد که اوکراین پیشرفت بزرگی داشته باشد. تصرف کم خاک روسیه ممکن است موقعیت چانه زنی اوکراین را در مذاکرات تقویت کرده، فشار روسیه بر دفاع اوکراین در دونباس را کاهش داده و حتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را از نظر سیاسی تضعیف کند، اما بعید است که تصویر نظامی جنگ را به شکل قابل توجهی تغییر دهد.

در بخشی از این مقاله آمده است: اوکراین برای غلبه بر روسیه به تجهیزاتی بسیار پیشرفته نیاز دارد. پهپاد‌های ارزان قیمت نمی‌توانند برای رسیدن به اهداف دور پرواز کنند. این قابلیت به سلاح‌های بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر نیاز دارد و این در حالی است که امکان کمک‌های آمریکا به اوکراین محدود شده و این موضوع ارائه چنین سیستم‌هایی را غیرممکن می‌کند.

فارن‌افرز نوشت: اجرای همه اینها چندان آسان نیست. ارتش اوکراین در حمله تابستانی اخیر خود در تابستان هیچ توانایی برای هماهنگ کردن نیروهایش به منظور یک پیشرفت قاطع از خود نشان نداد. سلاح‌های دوربردتر نیز این هماهنگی را پیچیده‌تر کرده است. در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۳)، رهبران اوکراین استدلال کردند که همزمان سازی حمله به دشمن و استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و توپخانه مدرن غیرممکن است. بسیاری از افسران آمریکایی فکر می‌کردند که مشکل، آموزش ناکافی اوکراین باشد، اما این نبود. در هر صورت، نمی‌توان انتظار داشت ادغام پویا و گسترده حملات عمیق در حال حاضر بیشتر از یک سال پیش برای اوکراین امکان‌پذیر باشد. این در حالی است که تعداد کمی از سیستم‌های نظامی گران قیمت، سهم بزرگی از بودجه کمک‌های آمریکا را تنها در ازای افزایش جزئی در توانایی اوکراین برای ایجاد تلفات در جنگ‌های موضعی هدر داده است.

این مقاله در پایان تاکید کرد: متحدان کی‌یف اکنون باید این سوال را مطرح کنند که آیا مزایای نظامی اندک ارزش پذیرفتن خطرات بزرگ را دارد یا خیر. پاسخ باید با ارزیابی تهدیدات ناشی از احتمال گسترش درگیری و قبول میزانی از تحمل خطر بر دولت‌ها و ملل غرب ارائه شود. حتی اگر غرب نگرانی‌ها و محدودیت‌های خود را در مورد توانایی حمله عمیق اوکراین در روسیه در نظر نگیرد، بعید است پیامد‌های این حمله بتواند مسیر جنگ را به شکل قاطعی تغییر دهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار