ناظر گمرکات کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ارزش مبادلات تجاری گمرکات کردستان ۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار بوده است.

فرامرز امیدی گفت: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه، حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۳۴ تن به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار بوده است.

 ناظر گمرکات کردستان اضافه کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۶۳۳ هزار و ۴۸۲ تن انواع کالا به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۱۶۱ هزارو ۴۶۶ دلار از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شده است که از این میزان ۴۷۴ هزارو ۴۶۴ تن آن به ارزش ۱۹۲ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۰۳ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شد.

امیدی  ۱۰ قلم اول محصولات صادراتی از مرز‌های استان را گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ خوراکی، کتاب، شیرخشک و گرانول پلی اتیلن سبک برشمرد که به مقصد کشور‌های عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و روسیه ارسال شده است.

وی به کالا‌های ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه  ۹۳هزار و۴۶ تن انواع کالا به ارزش ۳۱۵ میلیون و ۸۰۴ هزارو ۶۹۶ دلار بوده که سهم واردات قطعی ۱۰ هزار و ۵۹۱ تن به ارزش بیش از ۸۰ میلیون ۷۵۴هزارو ۹۵۸ دلار می‌باشد. مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۱۲۰ درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد داشته است. 

وی در ادامه گریزی به کالا‌های وارداتی زد و گفت: عمده کالا‌های وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین و ترکیه به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده اند.

ناظر گمرکات کردستان گفت: در همین مدت تشریفات گمرکی بالغ بر یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون و ۳۹۶ هزارو ۶۷۵ دلار از گمرک باشماق انجام شده است.

امیدی خاطر نشان کرد: از این میزان یک میلیون و ۳۳۰ هزارو ۴۹۱ تن آن به ارزش افزون بر ۸۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۴ درصد رشد داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.