مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مبارزه با آفت شپشک سپردار توت در باغات کیوی استان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مبارزه با آفت شپشک سپردار توت در باغات کیوی استان از باغداران خواست تا به شیوه‌های علمی در اطلاعیه توجه و آن را بکار گیرند.

با عنایت به بررسی‌های بعمل آمده از بیولوژی آفت شپشک سپردار توت در باغات کیوی استان، مرحله پوره‌زایی نسل سوم این آفت در برخی مناطق آغاز شده است، با توجه به عدم امکان صادرات میوه‌های آلوده به این آفت و یا دارای باقیمانده سموم آفتکش‌های شیمیایی، لذا انجام اقدامات ذیل، توصیه می‌شود.

زمان مناسب برای مبارزه با بررسی و انجام نمونه گیری از وضعیت بیولوژی آفت در هر باغ (خروج بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد پوره ها) تعیین می‌گردد؛ لذا با توجه به در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، میکرو کلیما وتوپوگرافی منطقه، از نیمه شهریورماه به بعد با نظر و مشاوره ازکارشناسان حفظ نباتات هر شهرستان و کلینیک‌های گیاه پزشکی پیشنهاد می‌شود. با توجه به خروج تدریجی پوره‌ها، تکرار محلول پاشی هفت الی ده روز بعد از مرحله اول به‌منظور کنترل مناسب آفت، توصیه می‌شود.

در باغات کیوی جهت جلوگیری از انتقال پوره‌های آفت از شاخه‌های آلوده به میوه‌ها، ضروری است تنه و شاخه‌های آلوده علامت گذاری شده و مبارزه ازقسمت زیرین درختان وبه صورت کامل در اول صبح یا در هنگام عصر با ترکیبات زیستی مجاز نظیر (پالیزین و تنداکسیر) به صورت مه پاشی انجام شود. ضمناً در صورت وجود آلودگی بالا، برس زنی و یا گونی‌کشی قبل از محلول‌پاشی توصیه می‌شود.

* آگاهی از اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی حداقل بمدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از عملیات سمپاشی بسیار مهم می‌باشد. در صورت انجام مبارزه و بارش باران در کمتر از زمان قید شده، تکرار محلول‌پاشی توصیه می‌شود.

* استفاده از پهپاد برای عملیات محلول‌پاشی بعلت عدم کارایی لازم و موثرآن توصیه نمی‌گردد.

*رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، لباس مناسب، استفاده ازدستکش، عدم خوردن و آشامیدن واستعمال دخانیات در هنگام محلول پاشی و شستشوی دست و صورت پس از سمپاشی با آب و صابون الزامی است.

*برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت بیولوژی آفت در باغات و روش کنترل مناسب آن، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه نمایید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار