سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: غرب در حال ایجاد اتحاد‌هایی با ماهیت تهاجمی و نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای کنترل منطقه اوراسیا است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: غرب در حال ایجاد اتحاد‌هایی با ماهیت تهاجمی و نظامی شبیه ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای کنترل منطقه اوراسیا است.

به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا این سخنان را روز جمعه در حاشیه نهمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک در خاور دور روسیه عنوان کرد.

این دیپلمات روس به نظریه‌ای از "نیکلاس اسپیکمن" دانشمند علوم سیاسی آمریکایی اشاره کرد که قبل از جنگ جهانی دوم در یک مجله مطرح کرد که اوراسیا توسط هر کسی که بتواند کنترل کشور‌های ساحلی این قاره را به دست بگیرد - در درجه اول اروپا و همچنین کشور‌های ساحلی آسیایی - کنترل می‌شود.

وی در ادامه به شکل‌گیری اتحاد امنیتی سه جانبه موسوم به «آئوکوس» (AUKUS) (بین آمریکا، انگلیس و استرالیا و امضای توافق اشتراک تکنولوژی و ساخت زیردریایی‌های هسته ای) و همچنین اتحاد کوآد (QUAD) (به عنوان چارچوب گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا) اشاره کرد.

زاخارووا گفت: این اتحادها، اساساً آرزوی تسلط دریایی، حتی در سطح زیر آب را دارند و به دنبال توسعه – آنگونه که "ژاک ایو کوستو" اقیانوس‌شناس درباره مقاصد استفاده از زیردریایی‌های هسته‌ای تصور می‌کرد- نیستند.

وی با اشاره به اقدامات مختلف و جدید نظامی آمریکا از جمله اتحاد امنیتی سه جانبه آئوکوس، گفت: آیا این اقدامات، تلاشی برای کنترل اوراسیا نیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکایی‌ها بدین شکل از مرز‌های شرقی خود به دنبال کنترل منطقه اروپا هستند و تا آنجا پیش می‌روند که زیرساخت‌های غیرنظامی مانند نورد استریم را منفجر می‌کنند، اقدامی که بدون شک توسط غرب جمعی انجام شده است.

زاخارووا اظهار داشت: آمریکایی‌ها اکنون به دنبال ایجاد کنترل از مرز‌های غربی خود هستند. برای این منظور، این اتحاد‌ها (مانند آئوکوس و کوآد)، شبه صلح آمیز معرفی می‌شوند، سازمان‌هایی که گفته می‌شود برای حفظ امنیت طراحی شده‌اند، اما در واقع نهاد‌های تهاجمی و مشابه ناتو هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: اظهارات اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در مورد قطع همکاری انرژی با روسیه، روشن می‌کند که اتحادیه اروپا در حال همسویی با واشنگتن است.

وی ادامه داد: شور و اشتیاق فون در لاین برای ادامه "جنگ صلیبی" علیه واردات انرژی روسیه از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اعضای تازه منصوب شده کمیسیون اروپا، با حمایت کشور‌های عضو که از روسیه متنفر هستند، قصد دارند ابتدا به مسیر خود در تأمین منافع واشنگتن ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بروکسل دیگر نیازی به پنهان کردن دستورکار‌های بدیهی خود نمی‌بیند و اهداف اصلی سیاست انرژی که کمیسیون اروپا بر کشور‌های عضو این اتحادیه تحمیل می‌کند، مهار روسیه و اجرای دستورات سیاسی از "اربابان دست نشانده" در خارج از کشور با هدف خدمت به منافع تجارت ایالات متحده آمریکا است.

وی افزود: در حالی که برای چندین دهه، تامین انرژی پایدار و با قیمت مناسب از روسیه به عنوان پشتیبان توسعه صنعتی و رونق اقتصادی اروپا بوده است، رد یک جانبه و با انگیزه سیاسی بروکسل از همکاری بلندمدت و دوجانبه سودمند با کشور ما، شکوفایی پایدار اروپا را به خطر انداخته و موضوع انرژی و امنیت اقتصادی را به طور ملموس تشدید کرده است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا حقایق را تحریف کرد و اطلاعات نادرست مستقیم منتشر کرد تا روسیه را به عنوان یک تامین کننده غیرقابل اعتماد انرژی نشان دهد.

نهمین مجمع اقتصادی شرق با هدف توسعه اقتصاد خاور دور روسیه و گسترش همکاری‌های بین المللی این کشور با منطقه آسیا و اقیانوسیه در پردیس دانشگاه فدرال خاور دور در جزیره راسکی منطقه ولادی وستوک در حال برگزاری است. سازوکار‌های نوین همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، زیرساخت، محیط زیست، گردشگری و دیگر عرصه‌ها در این مجمع بررسی می‌شود.

برنامه‌های رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نهمین مجمع اقتصادی شرق (EEF) با دیدار‌های دیپلماتیک و همچنین بازدید از ناوگان این کشور در اقیانوس آرام همراه بود.

 پوتین چهارشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳، در آستانه گشایش این اجلاس در پردیس دانشگاه فدرال خاور دور در جزیره راسکی منطقه ولادی وستوک با برخی مقامات ارشد شرکت‌کننده از جمله نخست‌وزیر مالزی، معاون رئیس‌جمهور چین و معاون نخست‌وزیر صربستان دیدار کرد. وی پنجشنبه نیز در نشست عمومی این مجمع سخنرانی کرد. 

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار