کنعانی گفت: ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سید حسن نصرالله شهید شد، اما مکتب او زنده است و مرام و مکتب او زنده خواهد ماند. ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی از اینگونه جنایات طرفی نخواهد بست و شکست ترمیم ناپذیر خود را با توسل به این جنایات هرگز ترمیم نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آمریکا نیز از این همه جرم و جنایت هیچ دستاوردی را به دست نخواهد آورد و شکست‌های طولانی خود را در منطقه جبران نخواهد کرد.

کنعانی افزود: به روح سردار شهید نیلفروشان که در مسیر آزادی قدس شریف در جریان حمله تروریستی صهیونیست‌ها به شهادت رسید درود می‌فرستم. امید داریم خون پاک شهیدان ما هرگز هدر نخواهد رفت.

جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی خود از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد

وی درباره اقدامات ایران در پاسخ به این جنایت بیان کرد: بعد از جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن منطقه پر تراکم جمعیتی ضاحیه بیروت و استفاده از روش‌های ننگین و همچنین بمب‌های اهدایی رژیم آمریکا برای ترور رهبر و دبیرکل حزب الله لبنان جناب حسن نصرالله جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را فورا در دستور کار قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: با توجه به حضور همزمان جناب آقای عراقچی وزیر در نیویورک و در ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه اجلاس سالیانه مجموعه عمومی سازمان ملل متحد ایشان دیدگاه‌های روشن جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه اعلام کرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و در واقع دستگاه دیپلماسی به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی و دولت و ملت بیانیه وزارت امور خارجه را در این رابطه فوری صادر کردیم. جناب آقای دکتر در همان جا اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه در دستور کار قرار دادن با حضور در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه اعلام کرد و ضمن محکوم کردن شدید اقدام جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی این اقدام را تهدید بین المللی اعلام کردن و خواستار اقدام فوری و بازدارنده جامعه جهانی و شورای امنیت در این رابطه شدند. 

 سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشور ما بلافاصله در گفتگوی با مقامات ذیربط از جمله دبیر کل سازمان همکاری اسلامی برگزاری اجلاس فوق العاده فوری سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی را درخواست و مطرح کردند. 

وی گفت: همچنین در ادامه اقدامات پیگیری‌ها سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد طی ارسال نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواضع دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه رسما اعلام کرد و خواستار اقدام فوری و جدی در این رابطه شد.

کنعانی بیان کرد: جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی و امنیت خود بر اساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد؛ همچنین در این نامه ضمن درخواست اتخاذ اقدامات از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد ترور دبیرکل حزب الله و همچنین مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی رژیم صهیونیستی، ما یک تهدید علیه صلح و امنیت در منطقه و اقدام خلاف تمام قوانین بین المللی را عنوان کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنین وزیر امور خارجه ما در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد جناب آقای گوترش دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه با جدیت خاصی مطرح کرد و از دبیرکل خواست که به رغم اقدامات غیرقابل قبول دولت آمریکا در ناکارآمد کردن شورای امنیت سازمان ملل متحد، اما دبیرکل سازمان ملل متحد می‌بایست با جدیت تمام تر تقاضا‌های جامعه بین‌المللی و همچنین تقاضای فلسطین، لبنان و جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ اقدامات فوری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد را با جدیت دنبال کند.

او اظهار کرد: در ادامه همین تلاش‌ها معاون اول رئیس جمهور گفتگوی تلفنی با جناب آقای میقاتی نخست وزیر دولت اداره امور لبنان داشت، در این رابطه مواضع و دیدگاه‌های مورد نظر تبادل شد تا اتخاذ اقدامات جدی در دستور کار هم دولت لبنان نیز قرار بگیرد؛ جمهوری اسلامی در این رابطه تلاش‌های سیاسی و حقوقی خود را قطعا ادامه خواهد داد.

کنعانی بیان کرد: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در ارتباط با اهداف مرتبطش ایران را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. رژیم صهیونیستی برای جنایاتی که در حق ملت ایران، محور مقاومت، اتباع و شهروندان و نظامیان ایرانی مرتکب شده است بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند.

اسرائیل در سراشیبی سقوط قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر تردید ایران برای ورود به جنگ با اسرائیل بیان کرد: ببینید جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران در منطقه و غزه با نگاه به ضرورت حمایت از ملت مظلوم فلسطین و در عین حال حفاظت صلح و امنیت و ثبات در منطقه هم مواضع و دیدگاه‌های روشنی اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را اولا با هدف توقف جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و در ثانی کمک به تحریم و صلح و ثبات در منطقه و ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه انجام داد.  

وی گفت: جمهوری اسلامی معتقد بود که جنگ علیه غزه اشغالگران را به هیچ کدام از اهداف اعلام شده آنها نخواهد رساند و در عمل اثبات شد که رژیم جنایتکار صهیونیستی پس از قریب به یک سال جرم، جنایت، وحشی‌گری، نقض فاحش حقوق بشر و ارتکاب انواع و اقسام جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین و علیه ساکنان محاصره شده موارد غزه به هیچ کدام از اهداف خود نرسید.

کنعانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در همین راستا بار‌ها و بار‌ها تلاش کرد و هشدار داد به جامعه جهانی که ادامه جنگ صهیونیست علیه غزه در سایه جنگ طلبی با آتش افروزی این رژیم می‌تواند دامنه بی ثباتی و ناامنی را در منطقه گسترش دهد، اما این به این معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران از جنگ می‌ترسد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: اسرائیل غاصب در نتیجه عمل ما امروز در سراشیبی سقوط قرار دارد رژیم صهیونیستی باید بداند که این ترور‌ها رژیم جنایتکار رو از خطر سقوط نجات نخواهد داد این جنایت‌ها امنیت رو به سرزمین‌های اشغال شده توسط رژیم غاصب بر نخواهد گرداند.

وی ادامه داد: این ترور‌ها و این اقدامات جنایت‌آمیز و شکست‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را ترمیم نخواهد کرد؛ اینگونه جنایت‌ها شکست ترمیم ناپذیر صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی را ترمیم نخواهد کرد و اعتماد به نفس شکسته شده را به ارتش رژیم متجاوز و فاصله اسرائیل بر نخواهد گرداند و چهره جنایتکار صهیونیست‌ها نزد افکار عمومی دنیا را ترمیم نخواهد کرد و ننگ جنایتکار جنگی بودن رو از پیشانی رژیم قبیح اسرائیل و همچنین حامیان آن و مشخصاً رژیم آمریکا پاک نخواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: صبر و بردباری ما حکیمانه وهوشیارانه است در جهت حمایت از صلح و امنیت منطقه بین المللی و در راستای حمایت از ملت فلسطین و ملت لبنان و امنیت کشور‌های منطقه، اما اگر زمان اقتضا بکند و اگر شرایط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک امر ضروری و لازم ببیند قطعاً جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از امنیت به حمایت از متحدان خود ذره‌ای تردید نخواهد کرد و اقتدار لازم را در این زمینه دارد و این اقتدار را در عمل بار‌ها و بار‌ها اثبات کرده است و مسیر الی القدس را تا خود قدس ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات کشورمان درباره تهدید ایران توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: واقعا یک آبروریزی است که تریبون سازمان ملل متحد در خدمت یک رژیم متجاوز و نخست وزیر یک رژیم جنایتکار جنگی قرار بگیرد که از آن تریبون برای تهدید کشور و دولت‌های مستقل و عضو سازمان ملل متحد استفاده کند. 

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: این یک آبروریزی است به ویژه برای کسانی که متاسفانه دم از صلح و امنیت بین‌المللی می‌زنند و هم از یک رژیم متجاوز غاصب و مرتکب جنایت جنگی اینگونه در مجامع بین المللی حمایت می‌کنند، جمعیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد به ویژه هنگام سخنرانی نخست وزیر جنایت پیشه صهیونیستی که چه میزان از این رژیم جنایتکار و سردمداران جنایتکاران متنفر هستند.

وی ادامه داد: خروج اعضا و نمایندگان کشور‌های شرکت کننده سازمان ملل متحد هنگام سخنرانی نخست وزیر جنایتکار اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دهنده این هست که این رژیم غاصب و حامیان آن چه میزان اکنون نزد دولت‌ها و ملت‌ها و افکار عمومی جهان منفور هستند. 

کنعانی بیان کرد: آنها اگر پاسخی می‌خواهند از دنیا بشنوند پاسخشان را حتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم دریافت کردند؛ تهدید یک کشور مستقل از تریبون سازمان ملل متحد از سوی رژیم غاصب صهیونیستی در واقع سوء استفاده از جایگاهی است که می‌بایست برای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی استفاده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: این نشان دهنده این است که صهیونیست‌ها برای اهداف جنایتکارانه خود و سیاست‌هایشان از هیچ کدام از فرصت‌ها دریغ نمی‌کنند حتی از تریبون سازمان ملل.

فضای دیپلماتیک برای ادامه گفتگو‌ها به منظور بازگشت مسئولانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: این موضوع ارتباط با هیچ موضوع دیگری ندارد و فضای دیپلماتیک برای ادامه گفتگو‌ها به منظور بازگشت مسئولانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است و لذا این موضوع ارتباطی به موضوعات دیگری ندارد و چارچوب آن مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: در ارتباط با موضوع سفر آقای گروسی طبیعتا در این زمینه گفتگو‌ها و مذاکراتی صورت گرفته است. سفر‌های گروسی به تهران طبیعتاً یک امر بدیهی می باشد و گفتگو‌ها همواره وجود داشته است.

او بیان کرد: گفتگو‌هایی که آقای عراقچی در حاشیه اجلاس مجمع علمی در نیویورک با آقای گروسی داشت گفتگو‌های خوبی بود. اگر آژانس اراده جدی برای پیگیری امور مشترک در چارچوب حرفه‌ای و تخصصی آژانس داشته باشد امکان استمرار گفتگو‌های حرفه‌ای و حل و فصل مسائل بین ایران و آژانس وجود دارد. 

جمهوری اسلامی هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه غربی که گفت آیا نیرو‌های نیابتی به ایران فشار وارد می‌کنند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریان‌های مقاومت در منطقه نمایندگان ملت‌ها و کشور‌های خود در مقابله با اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان هستند؛ آنها نمایندگان ملت خود به برآمده از متن ملت‌ها به کشور‌های خود هستند و به هیچ وجه نیرو‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران به شما نمی‌روند.

او بیان کرد: نیرو‌های مقاومت در منطقه در چارچوب و منافع ملی خود به کشور و ملت خود و در مسیر حمایت از امنیت کشور‌ها و ملت‌های خود عمل می‌کنند این هم در مورد فلسطین و هم در مورد لبنان مشخصاً مصداق دارد.

وی در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای ترور نتانیاهو توسط ایران و همچنین آزادی محمدرضا نوری بیان کرد: پاسخی به ادعا‌های واهی مقامات غاصب رژیم صهیونیستی نخواهیم داشت.

کنعانی ادامه داد: همانگونه که قبلاً اطلاع رسانی کردیم تلاش‌های سنگین و گسترده‌ متنوعی را دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی برای تحقق آزادی شهروند ایرانی انجام داده و ما در این روند موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آوردیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در سفر رئیس جمهور هم این موضوع محل توجه تمام جدی بوده و مقامات دولت عراق در این زمینه اعلام آمادگی کردند که بتوانند در مسیر همکاری‌های دوجانبه برای تحقق آزادی شهروند هم کمک کنند؛ در هر صورت تلاش‌های ما در این زمینه تا زمان تحقق آزادی این شهروند ادامه پیدا خواهد کرد.

خبرنگار: فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار