رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در این شهرستان آغاز شده است.

 نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فاز اول واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در شهرستان اشکذرآغاز شده است همچنین بیماری تب برفکی سبب کاهش شدید تولید دام شده و در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی تاثیر گذار است.

نیک بین تصریح کرد: همه دام‌های زوج سُم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: بنابراین برای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی در واحد‌های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شده که این طرح تا پایان مهرماه ادامه دارد.

او افزود: تب برفکی بیماری ویروسی واگیردار و از مهمترین بیماری‌های دامی است که در صورت توجه نکردن دامداران نسبت به واکسیناسیون دامهایشان منجر به تلفات بالای دامی و افزایش هزینه‌های دامپروری و کاهش سرمایه‌های ملی می‌شود.

 نیک بین بیان کرد: ازمهمترین علائم بیماری می‌توان به تب، بی اشتهایی، آبریزش ناحیه دهان و بینی، زخم‌های دهانی و پستانی، لنگش و کاهش تولید شیر و تلفات در دام‌های جوان اشاره کرد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: پیش بینی می‌شود در مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی بیش از ۲۸ هزار راس دام سبک و بیش از ۹ هزار راس دام سنگین در شهرستان اشکذر تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار گیرند.

او تصریح کرد: واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت که فقط نمی‌توان به صورت صد درصد متکی به آن بود و موارد بهداشتی نیز باید رعایت شود.

نیک بین اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و اجرای برنامه‌های ضد عفونی توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی و از آنجایی که هدف نهایی پوشش حداکثری در واحد‌های دامی است، برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، از دامداران عزیز تقاضا دارم با تیم‌های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در دامداری‌ها و مهار کردن دام‌ها و ... همکاری کنند. 

او بیان کرد: در صورت مشاهده علائم بیماری در داخل گله مراتب را با شماره گیری سامانه فوریت‌های دامپزشکی (۱۵۱۲) به دامپزشکی اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.