یک منتقد سینما بیان کرد: «تمساح خونی» فیلمی سرحال و جذاب همراه با جنون کمدی است.

تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی است که برای نخستین بار در جشنواره فجر به نمایش درآمد و بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی در به ایفای نقش در این فیلم سینمایی پرداخته اند.

در خلاصه داستان فیلم کمدی تمساح خونی آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

محمد جلیلوند نویسنده و منتقد سینما بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز سینمای کمدی به عنوان نخستین ژانر تاریخ سینما که محبوبیت بسیار نزد تماشاگران دارد، تعدد قالب‌های روایی است که دست نویسنده را برای چگونگی روایت قصه باز می‌گذارد. کمدی-فانتزی یکی از محبوب‌ترین آنها است که نمونه‌های فوق‌العاده‌ای هم در تاریخ سینمای جهان دارد. آثاری که در آن جنون کمدی به اوج رسیده و علاقمندان پروپاقرصی هم دارد. اما سینمای ایران به واسطه ساختار ذهنی تماشاگرانش و نیز نبود ریسک‌پذیری تهیه‌کنندگان به ندرت سراغ این دسته از آثار رفته و استفاده از کلیشه‌های امتحان پس‌داده کمدی را به راه‌های نرفته ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: فیلم تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی تازه‌ترین نمونه در این باب به حساب می‌آید که در آن به خوبی از مولفه‌های این سبک بهره گرفته شده و به فیلمی سرحال و جذاب تبدیل شده است. فیلمی که به تازگی در فهرست اکران آنلاین پلتفرم فیلیمو قرار گرفته و مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است.

وی افزود: فیلم قصه ساده و سرراستی دارد، هومن و پیمان که کارمند‌های خرده‌پای یک تشکیلات اقتصادی مشکوک هستند به واسطه یک اتفاق صاحب بیست هزار دلار نقد به مدت تنها بیست و چهار ساعت می‌شوند. آنها با نقشه دوست دیگرشان در آن مجموعه، تصمیم به قمار روی این پول آن هم روی میز پوکر می‌گیرند تا به زندگی خود سروسامانی بدهند. الباقی داستان حول محور همین پول و تقابل هومن و پیمان با آدم‌های مختلف بازمی‌گردد.

 محمد جلیلوند بیان کرد: قصه هم سرضرب شروع شده و خیلی زود به نقطه عطف نخست می‌رسد و سپس پرده نسبتا طولانی میانی آغاز می‌شود که البته ریتم سریعی داشته و تماشاگر خود را خسته نمی‌کند. جایی که شخصیت‌های اصلی کار پول زیادی را از آن خود کرده و دست به فرار می‌زنند. از اینجا به بعد، تمساح خونی وارد فاز تازه‌ای شده و گرایش بیشتری به کمدی-فانتزی پیدا می‌کند. به خصوص در سکانس‌های پرتعداد تعقیب و گریز که جنون کمدی در آن به وضوح به چشم می‌خورد. در فیلمنامه‌هایی از این جنس، نویسنده فیلمنامه بخش مهمی از تمرکزش را روی خلق قهرمان‌های خود گذاشته و به خوبی از فرمول‌های رایج زوج سازی در سینمای کمدی بهره می‌گیرد. کاری که در تمساح خونی نیز انجام شده و می‌توان آن را نقطه قوت فیلمنامه به حساب آورد.

وی عنوان کرد: پیمان و هومن ترکیب بانمکی از هوش، زیرکی و حماقت هستند که می‌خواهند در تنها فرصت طلایی‌ای که در اختیارشان قرار گرفته بارشان را ببندند. اگر این دو شخصیت خوب شکل نمی‌گرفتند قطعا تمساح خونی با مشکلات زیاد مواجه می‌شد، اما این اتفاق رخ نداده و تماشاگر به خوبی با این دو و بلایای مختلفی که بر سرشان می‌آید، همراه می‌شود. به ویژه در نیمه میانی فیلم که شامل یک فصل تعقیب و گریز طولانی میان دو قطب مثبت و منفی فیلم است و این دو شخصیت فیلم را به خوبی سرپا نگه داشته‌اند. در عین حال، اندک داستانک‌های طراحی شده نیز خوب از کار درآمده و به اصطلاح از فیلم بیرون نمی‌زند. برای نمونه نیز می‌توان به داستانک هومن و همسر سابق‌اش اشاره کرد که جذاب از آب درآمده و شوخی‌های کلامی بانمکی هم دارد که بخشی از آن به شخصیت فرعی کار خاطره فدوی بازمی‌گردد.

جلیلوند تصریح کرد:  جواد عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش سراغ داستانی رفته که شناختی کامل از آن و زیر و بم اش داشته است. در عین حال یکدستی لحن را از دست نداده و فانتزی حاکم بر آن را تا آخر حفظ کرده است. از طرف دیگر به خوبی از عهده اجرای سکانس‌های تعقیب و گریز برآمده و در دکوپاژ سکانس‌های فوق هم کاملا موفق نشان داده است. در عین حال تیم بازیگران مناسبی را تشکیل داده و از آن به عنوان یک عنصر کلیدی بهره گرفته است. به خصوص عباس جمشیدی‌فر و سعید آقاخانی که همراه خود عزتی مثلث درخشانی را تشکیل داده و یکی از ستون‌های موفقیت کار به حساب می‌آیند.

وی در پایان سخنانش گفت: عزتی همان تیپ آشنا و بسیار محبوب خود را به نقش هومن اضافه کرده و در اجرای شوخی‌ها عالی عمل کرده است. جمشیدی‌فر هم پیمانی را خلق کرده که بسیار به مذاق تماشاگران خود خوش آمده و می‌توان آن را بهترین نقش کمدی او به حساب آورد. به ویژه در سکانس پمپ بنزین که به خوبی تماشاگران را خندانده و سکانس فوق را به یکی از بهترین بخش‌های فیلم تبدیل کرده است. سعید آقاخانی نیز در نقش بیوک متفاوت عمل کرده و مرد همه فن حریفی که بزرگترین مشغله ذهنی‌اش تامین سکه‌های مهریه همسرش است را شیرین به تصویر کشیده است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۱۰:۴۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
این فیلم دیدم اصلا اون چیزی که فکر میکردم باشه نبود

چطور این فیلم الکی اینهمه فروش داشت ازین فیلم خیلی خیلی بهتر داریم خیلی جای تعجب داره به خاطر بازیگری جواد عزتی و الناز حبیبی فروش داشت وگرنه ن کمدی بود ن اکشن ن مهیج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
از نظر من غیر کمدی ترین فیلمی بود که دیدم اصلا نخندیدم
آخرین اخبار