سید محمد حسین سیف السادات با اشاره به اقدامات اتحادیه برای ایمن سازی خودروهای دوگانه سوز، اظهار کرد: متأسفانه خودروهای دوگانه سوز با مشکلات جدی در حوزه ایمنی روبرو شدهاند؛ به طوری که اخیراً انفجار این خودروها در جایگاههای سوخت (سی ان جی) تشدید شده و این امر نشان از فرسودگی مخازن این دسته خودروها دارد.
وی ادامه داد: خودروهای تجاری سبک (وانت بارها) به دلیل محل قرار گرفتن مخازن آنها، سهم بیشتری در انفجارها دارند و رانندگان، سرنشینان و جایگاههای سوخت و حتی عابرین محدوده جایگاهها، دچار آسیبهای جانی و مالی جبران ناپذیری شده که این موضوع تهدیدی جدی برای امنیت این قشر شده است.
به گفته مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل ونقل همگانی کشور، اوج دوگانه سوز کردن و تولید خودروهای دوگانه سوز به نیمه دوم سال ۸۰ بر میگردد و این در حالیست که حداکثر سن فرسودگی و انقضای مخازن خودروها ۱۵ سال بوده و با توجه به سن تولید این خودروها سن انقضای مخازن در نیمه اول دهه ۱۴۰۰ به اوج خود رسیده و عزمی ملی برای حل این بحران در حوزه حملونقل را میطلبد.
مدیریت اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با بیان اینکه هزینه تعویض مخازن وانت بارهای دوگانه سوز بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد میشود، افزود: تعویض این مخازن نیاز به پشتوانه دولتی دارد و طبق مقررات و منابعی که سال گذشته در اختیار وزارت نفت و مدیریت سی ان جی کشور قرار گرفت، مقرر شد که به تاکسیها و همچنین وانت بارهای سبک و سنگین که مخازن آنها منقضی شده است، به صورت رایگان مخازن سی ان جی داده شود و این درحالیست که این تنها در خصوص تعداد بسیار ناچیزی عملیاتی شده است.
سیف السادات با اشاره به اهمیت تعویض رایگان مخازن سی ان جی خودروهای دوگانهسوز در صرفه جویی مصرف بنزین و همچنین آلودگی هوا، ادامه داد: پیگیری فراوانی در راستای نوسازی مخازن و دوگانه سوز کردن مخازن (سی ان جی) خودروهای باری تجاری سبک توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اتحادیههای زیرمجموعه در یکسال گذشته صورت گرفته که امیدواریم در دولت جدید این مهم عملیاتی و وزارت نفت با اجرای مصوبات هیئت وزیران، تحولی جدی در این موضوع رخ دهد و از خسارات و تلفات احتمالی این حوادث جلوگیری شود.
منبع: ایسنا