پروژه راهآهن چابهار ـ زاهدان در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک طرح فوقالعاده مهم میتواند یکی از مهمترین گذرگاههای ریلی کشور باشد که با متصل کردن بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور و کاهش هزینه تجارت و افزایش سرعت ترانزیت کالا، آوردههای مطلوبی در زمینه اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.
راهآهن چابهار ـ زاهدان میتواند نقشی اساسی در تکمیل کریدور شمال ـ جنوب ایفا کند تا شبکه ریلی کشور به اهداف تجاری و ترانزیتی خود بیش از پیش نزدیک شود.
روند ساخت راهآهن چابهار به زاهدان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیشرفت بسیار خوبی داشته، اثرگذاری این طرح در بحث ترانزیت و حمل بار و مسافر بسیار بالاست و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا ۷.۵ میلیون تن و جابهجایی تا ۱۰۰ هزار مسافر فراهم میشود.
این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
در مجموع راهآهن زاهدان ـ ایرانشهر ـ چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود ۷۴۴ کیلومتر است که در هشت قطعه در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۷۰ درصد میرسد.
این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود، این در حالی است که خط ریلی زاهدان ـ خاش به طول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است.
شایانذکر است که این پروژه یکی از پروژههای مهم و دارای اولویت کشور و مورد تأکید مقام معظم رهبری به شمار میآید و در صورت تأمین اعتبار امکان نهایی شدن طی یک سال را دارد.
منبع: تسنیم