طی مراسمی از خدمات حجت الاسلام طهماسبی قدردانی و حجت الاسلام پورمحمدی دادستان به عنوان ویژه روحانیت در استان  کرمان و هرمزگان معرفی شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد طباطبائی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه دادستان ویژه روحانیت استان کرمان و هرمزگان که در سالن شهید نوروز زاده دادگستری برگزار شد، گفت: دادگاه ویژه روحانیت، وظیفه ارشادی دارد  و در این مرجع قضایی ابتدا از افراد  دعوت می کنیم و ارشاد لازم صورت می پذیرد. 

وی افزود: به منظور جلوگیری از نفوذ و  صیانت از روحانیون در سال های ابتدایی انقلاب، دادسرای ویژه روحانیت تاسیس شد. 

معاون قضائی دادستان کل ویژه روحانیت کشور  در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شخصیت امام راحل(ره)پرداخت و گفت: حضرت امام خمینی (ره) در نجف اشرف در درس خارج از فقه، به صورت مبسوط به بحث ولایت فقیه و توضیح تفکیک دین و سیاست پرداختند و ایشان در شناساندن اسلام به جامعه بسیار موفق بودند.

وی حضرت امام (ره) را فردی شاخص برشمرد که با افکار خودباختگی و خود کم بینی، مسلمانان، سلطه گری و روحانی نماها به مبارزه پرداخت.

معاون قضائی دادستان کل ویژه روحانیت کشور

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) آینده نگر بودند و در سال های ابتدایی اقدام به تأسیس این نهاد کردند و ایشان یک تشکیلات صیانتی و حفاظتی در مراقبت از روحانیون تشکیل دادند.

وی تصریح کرد: اولین اقدام دادستان ویژه روحانیت، اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم در محدوده مسائل قضایی است و این موضوع مهم ترین حوزه فعالیت دادستان ویژه روحانیت است.
معاون قضایی دادسرای ویژه روحانیت در استان کرمان بیان داشت: ساختار ویژه روحانیت دادستان محور است، جذب، بودجه و انتصابات با رئیس قوه قضائیه‌است و یکی از مزیت های ایجاد دادسرای ویژه روحانیون این است که تخلفات. ثبت کیفری نمی شود و قریب به ۵۰ درصد پرونده های وارده به دادگاه ویژه روحانیت با صلح وسازش مختومه شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی نیز در تشریح ۳  وظیفه مهم حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت در طول ۱۲ قرن اخیر گفت: روحانیون وظیفه حراست و حفاظت از احکام شرعی و انتقال آن به نسل‌های بعدی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید در بخش علمی و تفسیر و بیان احکام دینی به توده‌های مردمی موفق عمل  کند.

امام جمعه کرمان بیان داشت: حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیون همیشه در مقابل حرکت‌های که به دنبال وارد کردن خدشه‌ای به مردم بوده اند، ایستادگی کرده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه حوزه علمیه و روحانیت بتوانند مدلی از حکومت اسلامی ارائه دهند، نیاز به ایجاد یک مرکز ترویج و گسترش معارف دینی در کنار ایجاد یک مرکزیت وجود یک مرجعیت بود که با دستان مبارک آیت الله بروجردی، مرجعیت و مرکزیت در حوزه علمیه قم رقم خورد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی بیان کرد: تلفیق مرجعیت و مرکزیت دینی توانست انقلابی را بوجود بیاورد که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و این نقش بسیار ممتازی محسوب می‌ شود.

وی گفت: حراست و حفاظت از حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت کار بسیار حساس، ممتاز و سختی است و دادگاه ویژه روحانیت باید بتواند با تدبیر جلوی هر نوع نفوذ و خدشه‌ای به این عرصه را بگیرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان بیان کرد: حجت الاسلام  طهماسبی در ذکاوت و تیزهوشی و در مراقبت و مواظبت از روحانیت پیشگام بودند و حجت الاسلام پورمحمدی دادستان جدید ویژه روحانیت در کرمان و هرمزگان چهره متدین، انقلابی، مخلص، بی ادعا و کارآمد هستند.

دادگاه ویژه روحانیت وظیفه صیانت از جایگاه حوزه علمیه و روحانیون را دارد

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این جلسه  مسئولیت در  دادگاه ویژه روحانیت را خطیر و حساس دانست و گفت: طبق قانون، ۳ مسئولیت مهم  صیانت از جایگاه حوزه علمیه و روحانیون، رسیدگی به جرائم احتمالی و جلوگیری از نفوذ عوامل ناباب داخلی یا دشمنان خارجی به حوزه های علمیه بر عهده دادگاه ویژه روحانیت گذارده شده است.

وی بیان داشت: در چند دهه ای  که از عمر بابرکت این نهاد می گذرد شاهد اثرگذاری و مفید بودن این مجموعه هستیم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی بیان داشت: دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت یکی از یادگارهای ارزشمند حضرت امام خمینی(ره) است و رهبر کبیر انقلاب(ره)، با تیزبینی و درک صحیح از جایگاه حوزه های علمیه و روحانیت و آسیب های متوجه این حوزه، در سال ۶۶ این نهاد مقدس را پایه ریزی و تاسیس کردند .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ضمن قدردانی از ۲ دهه خدمت صادقانه دادستان سابق ویژه روحانیت در استان کرمان و هرمزگان افزود: حجت الاسلام حسین طهماسبی به خوبی توانستند در دوران تصدی خود این نهاد مهم و حساس را مدیرت کند و برای ایشان در سمت رییس کل دادگستری استان یزد نیز آرزوی توفیق و موفقیت دارم .

 رییس کل دادگستری استان کرمان حجت الاسلام مهدی پورمحمدی را یک قاضی مومن، شجاع و پاکدست برشمرد و گفت: دادستان جدید ویژه روحانیت در کرمان و هرمزگان با کوله باری از تجربه قضائی برای این مسیولیت و ماموریت انتخاب شدند و برای ایشان نیز آرزوی توفیق روزافزون دارم.

 آیین تکریم از دو دهه خدمات حجت الاسلام حسین طهماسبی  و معارفه حجت الاسلام مهدی پورمحمدی دادستان ویژه روحانیت در استان  کرمان و هرمزگان امروز برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار