پیشکسوت فوتبال درباره عملکرد تیم ملی فوتبال در ۲ بازی اخیرش با قرقیزستان و امارات در مسابقات انتخابی جام جهانی توضیح داد.

مجید نامجو مطلق پیشکسوت فوتبال  در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره برد تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی امارات در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: من قبلا هم گفتم بازی با امارات با توجه به اینکه در زمین مناسب برگزار می‌شود و بازیکنان ما قابلیت بازی در زمین‌های هموار و صاف را بهتر دارند طبیعی بود بازی بهتری را نسبت به بازی با قرقیزستان انجام بدهند.

او افزود: دیدیم که در این بازی تیم ما در فاز دفاعی خیلی منسجم بود و ما خیلی موقعیت خطرناک به تیم امارات را ندادیم و در واقع در فاز دفاعی خوب بودیم، اما  به نظرم در فاز حمله علی رغم اینکه بازیکنان خوبی داریم خیلی هماهنگ نبودیم و می‌توانستیم از شرایط و موقعیتی که برایمان پیش می‌آمد استفاده بهتری کنیم. خدا را شکر توانستیم ۳ امتیاز بازی را در زمین امارات بگیریم، با توجه به اینکه امارات توانسته بود تیم قطر را در کشورش شکست بدهد به نظرم نتیجه خوبی بود که می‌تواند در بازی‌های آینده هم به بازیکنان اعتماد به نفس بدهد و هم روحیه شان بالا برود.

نامجو مطلق درباره اینکه فرصت سوزی‌ها در بازی با تیم ملی امارات را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: ما موقعیت‌های خوبی داشتیم که به خاطر ناهماهنگی در خط حمله از دست دادیم و در واقع این فرصت سوزی‌ها در بازی‌های بزرگ می‌تواند برای ما مشکل ساز شود. اما رفته رفته شرایط تیم ملی بهتر می‌شود  و بازیکنان با فاصله زیادی در کنار هم قرار گرفتند و هم فاصله بازی‌ها کم بود. به نظرم اگر در کنار هم زیاد بازی کنند، از لحاظ هماهنگی بهتر می‌شوند. درست است این بازیکنان سال‌های زیادی است که کنار هم هستند، اما باز تمرین و کنار هم تمرین کردن می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

او ادامه داد: عمده مشکل ما مقابل امارات سمت راست بود که اماراتی‌ها اکثر حملاتشان را از سمت راست پی ریزی می‌کردند. جایی که در نیمه دوم با آمدن قلی زاده خیلی کمک به صالح حردانی نمی‌شد، اما از آن جناح خیلی به ما فشار وارد کردند. امیدوارم این نکات دیده شود و کادر فنی به طور حتم به این مسائل توجه می‌کند و در بازی‌های بعد نواقص را برطرف می‌کند. مهم ۳ امتیاز بازی بود که توانستیم امتیازات کامل را بگیریم و در جدول شرایط خوبی پیدا کنیم.

پیشکسوت فوتبال درباره اینکه گلزنی قائدی در بازی با امارات را چطور ارزیابی می‌کند، بیان کرد: قائدی علاوه بر اینکه تک گل ما را زد بهترین بازیکن میدان هم انتخاب شد و این نشان می‌دهد که کیفیت خوبی را به نمایش گذاشته است. حتی زمانی که تعویض شد به نظرم فشار تیمی ما کمتر شد و قلی زاده آن شرایط ایده آل را نداشت و تصمیماتی هست که کادر فنی در جریان بازی می‌گیرند و حتما بر روی آن برنامه ریزی شده و تفکر بوده و کار شده است. اما من معتقدم با توجه به اینکه اماراتی‌ها مخصوصا در یک ربع و بیست دقیقه آخر در فاز حمله حضور پیدا می‌کردند و در واقع یک فاصله‌ای بین خط دفاع و خط هافبکشان به وجود آمده بود، اگر قائدی در بازی بود از این فضا خیلی بهتر می‌توانست استفاده کند. به هر حال تیم ملی، فوتبال بهتری نسبت به قرقیزستان انجام داد و چیزی که قابل پیش بینی بود. قطعا بازی ما با امارات کیفیتش خیلی بهتر از بازی با قرقیزستان خواهد بود و این اتفاق افتاد.

او درباره اینکه به نظرش چه زمانی قرار است قلعه نویی از جوانگرایی در تیم ملی استفاده کند، گفت: این بازی‌ها بسیار مهم و حساس هستند و مسابقات مقدماتی  جام جهانی قطعا شرایط خودش را می‌طلبد و بازیکنان باتجربه‌تر بیشتر می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. من اعتقاد دارم ۲ بحث وجود دارد. یکی بحث اینکه جایگزین  مناسب برای بازیکنان باتجربه خود داریم یا نداریم و دوم اینکه بحث جوانگرایی چیزی نیست که یک دفعه نصف تیم ملی را جوان کنیم و باید به مرور و با شرایط زمانی و بازی‌هایی که پیش رو داریم کم کم این اتفاق صورت بگیرد. حضور بازیکنان جوان را در بازی با قرقیزستان دیدیم که  علی رغم اینکه ما بازی را یک برهیچ بردیم، اما چند موقعیت را به حریف نه چندان قوی قرقیزستان دادیم، اما به نظرم تجربه تیمی  در بازی با امارات خیلی به ما کمک کرد و موقعیت آن چنانی به تیم امارات ندادیم. صحنه پنالتی هم واضح بود که اصلا پنالتی نبود. ما دیدیم که در فاز دفاعی چقدر منظم و خوب کار کردیم و  موقعیت خطرناک به حریف ندادیم.

نامجو مطلق درباره اینکه به نظرش باید با همین ترکیب به جام جهانی برویم، اظهار کرد: نه، مسابقات جام جهانی ۲ سال دیگر برگزار می‌شود و زمان پوست اندازی برای تیم ملی وجود دارد. اول باید شرایطمان را قطعی کنیم و در کنار آن بازیکنان جوان را کم کم و به مرور زمان وارد تیم ملی کنیم. آن طوری نیست که یک دفعه بخواهیم تغییرات گسترده و بزرگی را انجام بدهیم. زمان داریم و در این ۲ سال تیم ملی ما باید پوست اندازی کند و یکسری از بازیکنان جوان بیایند. مهمترین موضوع این است که آیا بازیکنان جوانی داریم که جایگزین شوند و این اتفاق باید به مرور و کم کم بیفتد.

پیشکسوت فوتبال درباره اینکه تیم ملی ایران کار راحت یا سختی برای صعود به جام جهانی دارد، گفت: من اعتقاد دارم کیفیت، سطح فوتبال و بازیکنانی که ما داریم قابل قیاس با این تیم‌ها نیستند، اما آنها در بحث تیمی شان کار می‌کنند و از نظر کار تیمی رشد کردند. اما از لحاظ نفری قابل قیاس با ما نیستند. من فکر نمی‌کنم با توجه به افزایش تیم ها،  ما مشکلی برای صعود به جام جهانی داشته باشیم. البته ما باید یک نکته‌ای را در نظر داشته باشیم که زنگ خطر برای ما به صدا در آمده است، چون تیم‌هایی که در واقع رو به رشد در آسیا حرکت می‌کنند زیاد می‌شوند. دیدیم که تیم اندونزی توانست تیم استرالیا را متوقف کند و این نشان از رشد این تیم‌ها است. تیم‌هایی مثل ویتنام هم دارند رشد می‌کنند و اگر ما در مسیر رشد حرکت نکنیم چند سال بعد به مشکل برمی خوریم. این هشدار را در جام ملت‌های آسیا دادم با کیفیتی که تیم‌های دیگر دیدم و اردن هم در این چند سال خیلی دارد رشد می‌کند و ما هم باید پابه پای آنها پیشرفت کنیم وگرنه از این قافله عقب می‌افتیم.  

خبرنگار: مریم طایفه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نام اشنا
۲۱:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
امیدواریم که در بازی بعد برای 10 دقیقه هم که شده از بازیکن جوان و تکنیکی و اینده دار تیم روسی ماخاچ قلعه, محمد جواد حسین نژاد چپ پا به جای این قلیزاده تمام شده استفاده کنید. اشکال کار تیم ملی اینست که به بازیکنان تمام شده و به اخر خط رسیده زیادی میدان میدهید و انها بهتر که نمیشوند هیچ, بلکه بدتر هم ظاهر میشوند. عزت الهی و جهانبخش و قدوس و قلیزاده در حد خودشان ظاهر نمیشوند و بازی قابل قبولی ارائه نمیکنند.سردار ازمون هم هنوز به دلیل ازدست دادن اسبش حال و روز روحی مناسبی ندارد.
Germany
Bm20
۱۳:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
سلام
حسود هرگز نیاسود...
هیچ مشکلی تیم ملی ندارد و این تیم ملی فوتبال ایران با امتیاز کامل به جام جهانی صعود خواهد کرد.. حالا خواهی دید !!!
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۲:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
هیچ بازیکنی درتیم ملی نباید ازحاشیه امنیت داشته باشد وحضورش درترکیب اصلی راقطعی بداندحتی طارمی
قلعه نوعی متاسفانه راه کج میرود و بارکج آخر به منزل نمیرسد
آخرین اخبار