کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نخستین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق، نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای ملت عراق قائل است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دستاوردهای ایران در سفر رئیس جمهور به عراق اظهار کرد : نخستین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق در واقع نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای ملت عراق قائل است چرا که دو کشور مرز مشترک طولانی دارند و هر اتفاقی که در عراق بیفتد قطعا بر روی ایران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی رئیس جمهور در دولت چهاردهم بسیار هوشمندانه و بیانگر روابط قدرتمند دو جانبه است چرا که دو کشور پس از سرنگونی رژیم بعثی در همه زمینه‌ها رایزنی کردند و ایران برای حفظ امنیت داخلی عراق در طول ۲۰ سال گذشته نهایت تلاش خود را به خرج داد.

هانی‌زاده تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به منطقه اقلیم کردستان و جنوب عراق اهمیت بسزایی دارد چرا که باعث همگرایی دوچندان شد و می‌تواند در تحکیم مناسبات میان دو کشور بسیار نقش پررنگی داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در جریان این سفر پانزده توافقنامه مشترک بین ایران و عراق امضا شد که می‌تواند افق روشنی را در تعامل اقتصادی دو کشور ترسیم کند، اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود دوازده میلیارد دلار در سال است و بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته این رقم تا سه سال آینده به بیست میلیارد دلار خواهد رسید.

هانی زاده بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم که در جریان سفر پزشکیان به عراق به آن پرداخته شد حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان است که بر اساس توافقنامه ایران و عراق این پایگاه‌ها و گروهک ها باید خاک کردستان عراق را ترک کنند و به نظر می‌رسد که اقلیم کردستان به حفظ روابط استراتژیک خود با جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقمند است و از این پس شاهد ثبات بیشتری در مرزها هستیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار