رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: لازم است یک بررسی کلی از وضعیت آلودگی هوا و اقدامات دستگاه‌ها در عمل به تکالیف قانون هوای پاک انجام شود.

 «شیما انصاری» در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: اقدامات دستگاه‌ها در اجرای تکالیف مشخص شده در قانون هوای پاک و هفت محور اصلی از جمله بهبود کیفیت سوخت، اسقاط خودرو‌های فرسوده، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی در بهبود وضعیت کیفی هوا تاثیرگذار است.

وی با اشاره به نزدیک شدن فصل پاییز و رخداد پدیده پایداری جوی و وارونگی دما، افزود: اقدامات در این حوزه باید اثرگذار باشد و نمی‌توان با ارائه مطالب کلی از پرداختن به موضوعاتی که در بهبود کیفیت هوا موثر هستند، غافل شد.

انصاری با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات کارگروه آلودگی هوا، اظهار داشت: با همکاری دستگاه‌های مربوط و در اولویت قرار داشتن محور‌های کاهش آلودگی هوا باید برای کاهش آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ کشور تلاش کرد.

 قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دارای ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره و آیین نامه شامل مجموعه راهکار‌های کاهش و کنترل آلودگی هواست و ۲۳ دستگاه از جمله وزارتخانه‌های صمت، نفت، نیرو، کشور، سازمان‌های ملی استاندارد، برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها در اجرای آن نقش دارند، اما با تمام اینها به نظر می‌رسد توفیق چندانی نداشته است، چون همچنان هوای آلوده در کلانشهر‌ها به ویژه تهران جولان می‌دهد و سالانه تعداد زیادی از هموطنان را راهی بیمارستان می‌کند.

قانون هوای پاک یکی از مترقی‌ترین قوانین در زمینه هوای پاک است، قانونی که کمتر کشوری آنرا با این ابعاد وسیع و همه جانبه نگر دارد، اما به اعتقاد کارشناسان باید با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور همخوانی داشته باشد تا در اجرا موفق شود.

 

برچسب ها: محیط زیست ، هوای پاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
هوای پاک = رویای شیرین و دست نیافتنی
آخرین اخبار