رئیس سازمان فضایی گفت: در آینده‌ای نزدیک کشور‌ها از فضا سهم‌خواهی خواهند کرد.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور در برنامه صف اول شبکه خبر که با توجه به پرتاب ماهواره چمران به حوزه فضایی اختصاص داده شده بود، مطرح کرد: این ماهواره توسط مجموعه صاایران و شرکت های وزارت دفاع ساخته شده، البته مجموعه ای از شرکت‌های دانش بنیان پژوهشگاه هوا فضا هم در ساخت این ماهواره به این مجموعه کمک کردند. چرا که پروژه های فضایی معمولا به صورت مشترکی انجام می‌شوند و با مجموعه ها و دستگاه‌های مختلفی چون بخش خصوصی، بخش پژوهشی کشور و بخش دولتی با یکدیگر همکاری می کنند.

او گفت که ماهواره بر قائم ۱۰۰ بالاخره دومین پرتاب موفق عملیاتی خود را به طور متوالی به انجام رساند و این اتفاق بسیار اتفاق مهمی است. همچنین پرتاب ماهواره چمران یک به عنوان دومین پرتاب موفق عملیاتی مداری نویدبخش یک اتفاق مهم هست و آن هم اینکه پرتابگرهای ما در حوزه صنعت فضایی به ویژه پرتاب سوخت جامد ما در حالت تثبیت و رسیدن به بلوغ فناوری هستند و این می تواند مقدمه رونق اقتصاد فضایی باشد که به جد در دولت چهاردهم مورد تاکید است.

سالاریه ادامه داد: یکی از مواردی که وزیر ارتباطات خیلی تاکید دارند، بحث توسعه اقتصاد فضایی است. در برنامه هایی هم که به مجلس ارائه دادند به این حوزه تاکید شده است. بخشی از اقتصاد فضایی به این مفهوم است که  ما از حوزه تحقیق و توسعه خارج شویم و به مرحله ارائه خدمات و درآمدزایی از صنعت فضایی برسیم. بحث اصلی این ماهواره قابلیت های مانور مداری است، زمانی که ماهواره در مدار خاصی قرار می گیرد، اگر بتونیم به صورت اختیاری موقعیت مدارش را تغییر دهیم یا اصلاح و جابجا کنیم یعنی ما قابلیت مانور مداری داریم.

او گفت: تا پیش از این خیلی از ماهواره ها که کار پیش رانش داشتن و کار اصلاح مداری می‌کردند و موقعیت مداری خودشان را تغییر می دادند؛ اما تغییرات در راستای اصلاح مدار و نگه داشتن موقعیت خودشان در یک وضعیت خاص بوده است. اما این جا ما بحث جابجایی ماهواره در مدار را داریم. 

او با اشاره به بحث حفظ موقعیت مداری و اصلاح مداری که برای حفظ دوره مداری و تداوم ماهواره مهم است، گفت: یکی از مهم ترین کاربرد این ها در توسعه منظومه های ماهواره ای است. ما سال گذشته پرتاب ماهواره مهدا با دو ماهواره دیگر به صورت چندگانه داشتیم و این پرتاب های چندگانه در آینده هم دنبال می‌شود.

رئیس سازمان فضایی گفت: منظومه شناسی در برنامه هفتم، از تاکیدات آقای هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم است. ساخت و توسعه ۳۰ ماهواره نیز در برنامه هفتم تاکید شده که عمده این ها به صورت منظومه ای قرار است کار بشود.

او با بیان اینکه به تدریج از ماهواره اطلاعات گرفته خواهد شد، گفت: در حال حاضر ماهواره در مرحله پایدار سازی است.  بر اساس اطلاعاتی که ما از اولین ردهای ماهواره گرفتیم پایدارسازی ماهواره در مسیر خیلی خوبی در حال انجام است و تقریبا می‌توانیم بگوییم که انجام شده است.

سالاریه ادامه داد:گام بعدی نشانه روی ماهواره و گام بعدی در واقع تست زیرسیستم‌های مختلف تعیین موقعیت، تعیین مدار و جهت موقعیت یابی ماهواره است. بعد از آن به سمت مانورهای مداری، تست زیر سیستم‌های پیشرانش می‌رویم و بارها و بارها تست می‌شوند تا به تثبیت برسد.

 او گفت: ماهواره باید در مدار قرار بگیرد و در شرایط واقعی مداری و شرایط فضای ماورای جو که شرایط بسیار سختی است، تست بشود.

باید بتوانیم موقعیت مداری ماهواره را در فضا مدیریت و اختیاری کنیم تا بتوانیم اجزای سازه های بزرگ را در فضا مونتاژ کنیم و به یک سازه غول پیکر برسیم که این کاربردهای دیگری چون تصویربرداری فضایی، جمع آوری زباله ها و ... را دارد. ماهواره چمران یک بخشی از این تست ها را در ماه‌های  اینده انجام می‌دهد و این تکنولوژی را برای ما در فضا نهادینه می‌کند.

سالاریه افزود: ماهواره چمران در ارتفاع حدود ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفته است. به طور معمول به صورت روزمره ما یک رد غالب روز و یک رد غالب شب داریم. در این ارتباطات ما داده های ماهواره را تخلیه می کنیم و فرامین جدیدی را برای ماهواره ارسال می‌کنیم. برای ما مهم است که زیرسیستم‌ها در سلامت باشند و به درستی کار کنند.

سالاریه گفت: تاکنون ماهواره هایمان این زیرسیستم ‌ها با این ویژگی ها را نداشتند و ما به جد دنبال توسعه منظومه‌های ماهواره ای هستیم. در دولت چهاردهم هم تاکید شده این قضیه حتی با شتاب بیشتر انجام شود. بنابراین داشتن این قابلیت و رسیدن به منظومه های ماهواره ای یک ضرورت محسوب می‌شود.

سالاریه گفت: ماهواره‌های کوثر و هدهد از بخش خصوصی در آبان پرتاب می‌شوند. ماهواره طلوع ۳ و ظفر ۲ نیز در سال جاری به فضا پرتاب خواهند شد، همچنین چهار ماهواره تحقیقاتی آماده پرتاب نیز داریم، ما امسال بین ۵ تا ۷ پرتاب را پیش‌بینی کردیم که نخستین پرتاب آن امروز انجام شد و تا پایان سال حداقل ۴ تا ۶ پرتاب دیگر نیز داریم که بعضی از این پرتاب‌ها عملیاتی هستند و بعضی نیز تحقیقاتی و آزمایشگاهی هستند.

رئیس سازمان فضایی مظرح کرد: ما داده های ماهواره ای از جمله تصاویر را برای حوزه های مختلف مانند کشاورزی، محیط زیست ، متایع طبیعی و... میتوانیم ارسال کنیم.

او ادامه داد: برنامه خوبی را وزارت ارتباطات در حال پیگیری است که مجموعه ای از دانش بنیان ها، داده های ماهواره ای در اختیارشان قرار بگیرد در این باره در آینده نزدیک اعلام نهایی می‌شود.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به توسعه پرتابگرهای سوخت جامد گفت: هوافضای سپاه در این زمینه ماموریت دارد.

او خبر داد: به زودی یک پرتاب توسط ماهواره بر سیمرغ خواهیم داشت. همچنین کارهای طراحی پرتابگرهای سنگین تر انجام شده و کارهای زیرمداری در حال انجام هستند.

سالاریه در پایان گفت: مسیر توسعه فضایی برای کشور یک « باید» است. در آینده ای نزدیک کشوری که صنعت فضایی پیشرفت نکرده باشه و دسترسی فضایی نداشته باشد نمی‌توان گفت به روز است.

او تاکید کرد: در دولت چهاردهم برنامه هایی برای توسعه علوم و اکتشافات فضایی دنبال می‌کنیم. نگاه به آینده است در آینده ای نزدیک کشورها در این زمینه از فضا سهم خواهی خواهند کرد. از سایر منابع فضایی استفاده می‌کنند ما هم نباید عقب بمانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
دقیقا شدن مثل شوروی که فقط برای برنامه های تسلیحاتی و فضایی هزینه میکنند اما اقتصادشون داغونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
مطلب خنده‌داری است که در تامین مستمری بازنشستگان و حقوق پرستاران و معلمان و تأمین آب برق گاز مردم حفظ محیط زیست و احیای رودخانه ها و ... مانده ایم و بعد می خواهیم به جهان ثابت کنیم با کلی هزینه که در زمینه فضایی از شما کمتر نیستیم
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
به کره زمین گند زدید / حالا میخواهید برید به فضا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
فعلا نباید ازغذاعقب بمانیم
آخرین اخبار