مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: ۱۰ هزار و ۸۷۵ نفر از بازنشستگان تحت پوشش این اداره کل بازنشسته پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند که حدود ۲۶.۵ درصد از مجموع بازنشستگان را تشکیل می‌دهند.

سید علی موسوی مدنی با بیان این‌که نرخ بازنشستگی پیش از موعد در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته است،گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۳۶ نفر در قم با همراهی تامین اجتماعی استان بازنشسته پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور شده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ نفر بود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم  اضافه کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور به کار‌هایی گفته می‌شود که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد است و در اثر اشتغال کارگر در آن کار یا آن محل، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در وی ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: نتیجه کار کردن در چنین شرایطی ایجاد بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است؛ البته می‌توان با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی صفت سخت و زیان‌آور آن مشاغل را کاهش داده یا حذف کرد.

موسوی مدنی بیان کرد: بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور و تعیین گروه شغلی، در صلاحیت کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی مستقر در اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سیاست‌گذاری کشوری کار‌های سخت و زیان‌آور و نظارت بر کمیته‌های مذکور نیز بر عهده شورای‌عالی حفاظت فنی است.

مدیرکل تامین اجتماعی قم عنوان کرد: از مزایای این قانون، جهت بیمه‌شدگان، احتساب یک و نیم سال سابقه بیمه‌ای جهت هر سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور، نیاز نداشتن به شرط سنی معین جهت بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی و بهره‌مندی از مستمری کامل بازنشستگی است.

بر اساس آخرین آمار، سازمان تامین اجتماعی در استان قم ۸۶۵ هزار بیمه شده دارد که حدود ۶۶ هزار نفر از آنها بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
با این حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی خانه یا اتاق نمیتونم اجاره کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
به خدا حرف حق
آخرین اخبار