رضوان حکیمزاده, معاون آموزش ابتدایی در میزگرد علمی و آموزشی بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی که امروز در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان این که بحث ارتقای کیفیت مدارس دولتی باید بهصورت عملیاتیتر مطرح شود، گفت: ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان در هر شرایطی جزو عدالت است و این دو مفهوم از هم جدا نیستند.
وی همچنین به نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد از کودکان در این دوره به مدرسه میروند، اما تنها رفتن به مدرسه کافی نیست و باید به کیفیت یادگیری توجه کنیم.
حکیمزاده با انتقاد از برخی مفاهیم تکراری در بحث کیفیت مدارس، گفت: باید بهصورت خالص عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی را مقایسه کنیم. یعنی مدارس سمپاد را از مدارس دولتی حذف کرد و مدارس لاکچری را از مدارس غیرانتفاعی جدا کنیم. در این صورت به این نتیجه می رسیم که مدارس دولتی عملکرد تحصیلی بالایی دارند.
باید به سادگی به کیفیت یادگیری توجه کنیم
وی افزود: کیفیت بهمعنای عدم وقوع مشکلات در یادگیری است و باید به سادگی قابل دستیابی باشد. ما باید به جای پیچیده کردن مسائل، به سادگی به کیفیت یادگیری توجه کنیم و از سنجههای واقعی برای ارزیابی استفاده کنیم.
اگر کلاسها بیش از حد شلوغ باشند، کیفیت یادگیری تحت تأثیر قرار میگیرد
معاون آموزش ابتدایی همچنین به اهمیت فضای یادگیری و تعداد دانشآموزان در کلاسها اشاره کرد و گفت: اگر کلاسها بیش از حد شلوغ باشند، کیفیت یادگیری تحت تأثیر قرار میگیرد. باید به تراکم کلاسها توجه ویژهای شود و معلمان باید در شرایط مناسبتری به تدریس بپردازند.
حکیمزاده در ادامه بر لزوم توجه به مهارتهای پایهای دانشآموزان تأکید کرد و گفت: معلمان مدارس دولتی با وجود چالشهای فراوان، همچنان باانگیزه و باکیفیت بالا به تدریس میپردازند. باید به مهارتهای خواندن، نوشتن و گوش دادن توجه کنیم و در این زمینه برنامهریزیهای لازم انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پایان بر اهمیت همکاری و همفکری در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: همه ما باید در این مسیر همکاری کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری برای یادگیری دانشآموزان فراهم کنیم. تمامی افراد باید تلاش کنند تا در ارتقای مهارتهای سواد پایه خصوصا مهارتهای زبانی به حد مطلوب برسیم.