برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تحلیل عملیات تروریستی صهیونیست‌ها در لبنان اختصاص داشت.

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان مسائل بین الملل به تحلیل عملیات‌های تروریستی صهیونیست‌ها در دو روز گذشته و در لبنان پرداخت.

میرابیان در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: حملات تروریستی صهیونیست ها به دلیل شکست‌های آن‌ها در لبنان بوده و همین هم دلیلی شده که آن گونه در این مدت دست به کشتاری به این شکل بزنند.

وی ادامه داد: طی دو عملیات موشکی که در تل‌آویو انجام شد همه ادعا‌های آن‌ها  در منطقه و جهان فرو ریخت. این حمله در لبنان به نوعی حمله سایبری و کور و کشنده بوده است و کار نظامی بزرگی نبوده است.

یزدان پناه کارشناس مسائل بین الملل هم در ابتدای سخنان خود  گفت:‌ اسرائیل ۳ سازمان مهم دارد. یکی موساد است که عملیات‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی را انجام می‌دهد و یکی ارتش و دیگری هم که سازمان آمان و اطلاعاتی ارتش آن‌هاست. این اقدام در لبنان بر اساس سناریو سازی‌هایی است که آن‌ها چند ماه در حال برنامه ریزی آن بوده اند. این اتفاق در لبنان عقبه اطلاعاتی و امنیتی دارد. هدف اول اسرائیل آن بود که می‌خواست به شکست‌هایی که در مقر ۸۲۰۰ با آن رو به رو شد در سطح جهانی سرپوش بگذارد.

وی گفت: ۱۱ سپتامبر بزرگترین و ناشناتخته‌ترین جنگ را شاهد بودیم و بعد از آن با جنگ بیولوژیک در جهان مواجه شدیم و اکنون به عملیات الکترومغناطیس رسیدیم.   صهیونیست‌ها  در این فضا و با توجه به فرسایشی شدن جنگ در غزه  و سرزمین‌های اشغالی به دنبال راضی کردن مردم خود هستند. اکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر از سرزمین‌های اشغالی فراری شده اند و آنها به چنین عملیاتی نیاز دارند و با این چنین عملیاتی به دنبال راضی کردن افراد هستند.

وی ادامه داد: در این اتفاق حاصل ۳ عامل فناوری و نفوذ و تاکتیک رزم‌های مدرن ناشناخته هستیم و اسرائیلی‌ها نیز در این زمینه در غرب و جنوب غربی آسیا توانایی‌هایی دارند و البته اسرائیل در این زمینه تنها نیست و با کمک‌های زیادی مواجه است. هدف سوم اسرائیلی‌ها بدنام کردن ایران و بستن راه‌های نفوذ ما در منطقه است و با این اقدامات به دنبال سرپوش گذاشتن روی ناکامی‌های خود هستند.

میرابیان در ادامه تاکید کرد: این‌ها با این عملیات در آستانه عملیات نظامی می‌خواستند شکست را به حزب الله تحمیل کنند اما همه کارشناسان موافق هستند که اسرائیل در یکسال گذشته دستاوردی در غزه نداشته و بیش از از همه نیز با آسیب مواجه شده اند. کار به جایی رسیده که مسئولان این کشور هم می‌گویند که نتانیاهو ما را می‌خواهد به جنگ داخلی ببرد. این عملیاتی کور و بی نتیجه در لبنان بوده و تنها از روی استیصال بود نه قدرت و توانمندی. وقتی مشاور نتانیاهو می‌گوید کار ما بوده و دفتر او می‌گوید نه یعنی اوج حقارت آن‌ها.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اما از این به بعد خط قرمز حزب الله از بین می‌رود. اسرائیلی‌ها اگر به دنبال جنگ تمام عیار هستند بدانند سرزمین‌های بسیاری را از دست می‌دهند و اسرای بیشتر‌ی می‌دهند. اسرائیلی‌ها در جنوب لبنان بسیار آسیب پذیر هستند. اکنون سرباز‌های آن‌ها در حال فرار هستند و دست به دامن سرباز‌های سودانی شده‌اند.

یزدان پناه گفت: اتاق فکر صهیونیست‌ها تصور می‌کند که در غزه به اهداف خود رسیدند و می‌خواهند به اهداف خود نسبت به حزب الله هم برسند. بالاخره اتفاقات در آمریکا بر تحلیل و  تصمیمات آن‌ها تاثیرگذار است. آن‌ها می‌گویند حالا که شاخه نظامی حماس را تحت تاثیر گذاشتیم و راس آن‌ها را ترور کردیم به اهداف رسیدیم.

وی گفت:‌ مرحله دوم صهیونیست‌ها آن است که آن‌ها می‌خواهند  راهبرد‌های نظامی حزب الله را متوقف کنند. این به زعم سردمدارن صهیونیستی می‌تواند فرصتی ایجاد کند تا بستر‌های لازم را برای جلوگیری از پیروزی در جنگ برای آن‌ها فراهم کند.

یزدان پناه ادامه داد: پشت صحنه تمام جنایات صهیونیست‌ها آمریکاست و اینکه می‌گویند نمی‌دانستیم  فریب و دروغ است و مشکل دیگر انفعال کشور‌های اسلامی است. مگر می‌شود رژیمی دست به چنین جنایاتی بزند و کسی کاری به آن نداشته باشد و از کشور‌های اسلامی انتظار می‌رود که پاسخی به آن‌ها بدهند. اسرائیل با همه مشکلات به دنبال ادامه جنایات و درگیری است.

میرابیان درباره آینده جنگ در منطقه گفت:‌ هر چیزی امکان دارد  چرا که اسرائیلی‌ها در بن بست هستند. اما تجربه نشان می‌دهد که آینده این جنگ بهتر از گذشته نیست.

یزدان پناه گفت:‌ اکنون هم منطقه در جنگ فراگیر است و اسرائیلی‌ها می‌خواهند حزب الله را کنترل کنند و به نظر می‌رسد که جنگ فراگیر بسیار نزدیک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
پیجر تو دست طرف میترکه، کار نظامی بزرگی نیست.از نظر شما کار نظامی بزرگ یعنی چی؟
آخرین اخبار