کلنگ نمادین آغاز کار اجرایی دومین طرح شهر مولد کشاورزی کشور با حضور رئیس سازمان شیلات ایران، قشر‌های مختلف مردم و مسوولان محلی و با همکاری موسسه جهاد توسعه در شهرستان دشتیاری به زمین زده شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران  اظهار کرد: پیش از این، پروژه مولد کشاورزی “دلیران” در منطقه دلوار بوشهر نیز در حال اجرا بوده و به عنوان اولین شهر مولد کشاورزی کشور شناخته می‌شود.

سیدحسین حسینی افزود: این پروژه به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشاورزی و شیلاتی منطقه بریس طراحی شده است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به‌ویژه سواحل حاشیه دریای عمان، دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه صنایع شیلاتی و کشاورزی دریایی است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: این اقدام مثبت و موثر می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد محلی، اشتغالزایی و توسعه پایدار در منطقه ایجاد کند و زمینه را برای پیشرفت منطقه و نیز افزایش تولیدات کشاورزی و شیلاتی کشور فراهم آورد.

وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته خبر از تصویب طرح ایجاد ۵ شهر مولد کشاورزی در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

طرح ملی شهر‌های مولد کشاورزی با رویکرد ارائه الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی و با محوریت اشتغال کشاورزی در کنار سکونت با محوریت خانواده طراحی و تدوین شده است.

این شهر‌ها با هدف تولید محصول کشاورزی، تمرکز تولید، تسهیل تامین و دسترسی به نهاده‌ها و انرژی مورد نیاز، ایجاد پایانه‌های صادراتی با هدف صادرات و ایجاد حداکثر بهره وری از منابع راه اندازی می‌شود.

شهر مولد کشاورزی قرار است الگوی جدیدی از کشاورزی دانش بنیان و ثروت آفرین با بهره گیری از ایجاد زنجیره ارزش پول محصولات کشاورزی، دام، طیور و آبزیان ارائه دهد.

سیستان و بلوچستان به‌ویژه سواحل حاشیه دریای عمان، دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه صنایع شیلاتی و کشاورزی دریایی است.

۸۵ کیلومتر خط ساحلی با دریای عمان و ۱۳۲ کیلومتر مرز خشکی با پاکستان و به این ترتیب دسترسی به آب‌های آزاد شرایط مناسبی برای توسعه شهرستان ۸۰ هزار نفری دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان ایجادکرده است.

کاشت انواع میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله موز، انبه، گواوا، کنار، چیکو، لیموترش و نخیلات شهرستان دشتیاری را به عنوان یکی از قطب‌های زراعت محصولات گرمسیری این منطقه کشور مطرح کرده است به نحوی که سالیانه بالغ بر ۳۰ هزار تن موز از یک هزار و ۶۰۰ هکتار موزستان این شهرستان تولید و روانه بازار می‌شود.

بندر و شهر بریس به عنوان یکی از منحصر بفردترین نقاط ساحلی دشتیاری با وجود ظرفیت‌های برجسته دریایی، گردشگری و از محرومیت مزمن رنج می‌برد.

شیر ماهی، شوریده و ماهی تن از عمده صید‌های ماهیگیران بندر بریس است.

بندر بریس با مرکز شهرستان دشتیاری (شهر نگور) ۴۴ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار