رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت:برخی می‌گویند حوزه با علم ارتباطی ندارد،روحانیت مظهر علم است، ما در عین اینکه برای همه علوم احترام قائلیم، اما علم ممزوج به نورانیت و متصل به وحی فقط در اختیار روحانیت است.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین سال دروس سطوح عالی و خارج فقه و اصول ضمن گرامیداشت هفته وحدت گفت: یکی از اموری که حوزه‌های علمیه باید به آن بپردازد، معرفی پیامبر از دیدگاه قرآن است، این ضرورت نه فقط برای افراد بیرون از خانواده مسلمین ضرورت دارد بلکه انسان گاهی حس می‌کند که خود امت اسلام هم آن طور که باید و شاید، پیامبر را نشناخته‌اند.

وی افزود:پیامبر عظیم الشان ما خود را شریک همه‌ی غم‌های جامعه می‌دانست، گویا هر رنج و دردی که بر جامعه و افراد وارد می‌گردید قبل از آن بر پیامبر وارد می‌شده، چرا که آن حضرت شاهد بر اعمال امت است. «حریص علیکم»، پیامبرنسبت به هدایت مردم حریص بود، روی این جمله یک مقدار باید دقت و تأمل بشود. یعنی پیامبراز جانب خدا پیام آور وحی نبود که بگوید من پیام خدا را به جامعه منتقل کردم و دیگر کاری به جامعه ندارم خواستند عمل کنند یا نکنند! اینطور نبود، پیامبر نسبت به ایمان انسان‌ها، مراتب توحید وشناخت واعتقادات آنها، عملکرد واخلاق مردم، و اقامه فروعات فقهیه حرص می‌ورزید. 

آیت الله لنکرانی گفت:در سوره مبارکه کهف «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا»، باخعٌ هم از جهت لغوی و هم روایاتی که در ذیل این آیه شریفه هست بمعنای «قاتلٌ» است یعنی خدا می‌فرماید تو از غصه اینکه مردم به این قرآن ایمان نیاورند و عده‌ای مشرک و کافر باقی بمانند، می‌خواهی خودت را هلاک کنی. این تعبیر در دو جای قرآن آمده، یکی اینجا و دیگر در سوره مبارکه شعراء که می‌فرماید: «لعلک باخعٌ نفسک أن لا یکونوا مؤمنین».

وی  عنوان کرد:یک پیام فقهی مهم این آیات متوجه روحانیت است.اگر در جامعه ضعف ایمان باشد نباید آرام و قرار داشته باشند،  روحانیت موظف است مراقب دینداری مردم باشد، قبل از انقلاب همین مراقبت عملی بر دینداری مردم بود که پایه‌های انقلاب و ریشه‌های آن را در قلوب مردم قرار داد، امروز بمراتب باید قوی‌تر از آن زمان باشد، چون دین با معنای وسیع‌تری به جامعه آمده؟ روحانیت چنین وظیفه خطیری بر عهده دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت:برخی که می‌خواهند با روحانیت مخالفت کنند می‌گویند روحانیت فقط خرافه آورده، متأسفانه این نسبت ناروا را فردی زده که عنوان استاد دانشگاهی را هم یدک می‌کشد، کجا روحانیت دنبال خرافه‌گرایی است؟ کلام روحانیت بر اساس قرآن و عترت است، روحانیت حقایق و معارف را مطرح می‌کند، مگر بو علی سینا جزء روحانیت نبوده، مگر فارابی، ملاصدرا، خواجه نصیر نبودند همین‌ها که امّهات مسائل علمی دانشگاه برپایه نظریاتشان مطرح می‌شور از ارکان روحانیت بودند و هنوز هم هستند و ما در میان روحانیت مفتخربه شخصیت‌هایی هستیم که دارای یک جامعیت علمی فوق‌العاده هستند.

وی ادامه داد:روحانیت مظهر علم است، ما در عین اینکه برای همه علوم احترام قائلیم، اما علمی که ممزوج به نورانیت و متصل به وحی است فقط در اختیار روحانیت است، البته همه علوم ناشی از خدای تبارک و تعالی است که خالق علم است، ولی آن علمی که مبنایش قرآن و عترت است در حوزه هاست، ما کدام علمی را مشکل‌تر و عمیق‌تر و مؤثرتر از معرفت الهی داریم؟ مبانی و ابعاد و قواعدمعرفت الهی، همه در اختیار روحانیت است و روحانیت اینها را بررسی می‌کند و دائماً در حال تکامل است، حوزه‌ها دائماً این مبانی را بازسازی و غنی‌سازی می‌کنند، غنی‌سازی در حوزه‌ها دائمی است، مسئولیت اصلی حوزه این است. ما اگر این عمق را در حوزه‌ها از دست بدهیم، از این مسئولیت اصلی فاصله گرفته ایم. اگر طوری عمل کنیم که طلاب قبل از توجه به عمق وحقیقت مطالب، برای رسیدن به مدرک یا گرفتن نمره یا ارتقای پایه و سطح تلاش کنند، از این حقیقت فاصله گرفته ایم. ما اگر امروز آسیب‌های روحانیت را خوب ریشه‌یابی کنیم برمی‌گردد به اینکه از عمق علوم الهی، اعم از اعتقادات، فقه، اخلاق و ... فاصله گرفته ایم و این یک هشداری است که متوجه مسئولین محترم حوزه وهمه ماست، اینطور نیست که فقط متوجه مسئولین حوزه باشد و اساتید و طلاب مسئولیت نداشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت:برخی می‌گویند حوزه با علم ارتباطی ندارد،روحانیت مظهر علم است، ما در عین اینکه برای همه علوم احترام قائلیم، اما علمی که ممزوج به نورانیت و متصل به وحی است فقط در اختیار روحانیت است، البته همه علوم ناشی از خدای تبارک و تعالی است که خالق علم است، ولی آن علمی که مبنایش قرآن و عترت است در حوزه ها است.

وی افزود:  خدا را سپاسگزاریم که در بیست و هفتمین سال تأسیس مرکز فقهی قرار داریم، این شجره مبارکه‌ای که به دست مرجع بزرگوار عالم تشیع مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله تعالی علیه غرس شد و امروز ما شاهد آثار و برکات و نتایج آن هستیم که به بخشی از آنها معاونت‌های محترم آموزش و نیز پژوهش اشاره فرمودند و اززحمات ایشان تشکر فراوان دارم. کار‌های پژوهشی زیادی مخصوصاً در بخش کلام دوستان ما به مناسبت‌های مختلف در قضیه سلفی‌گری، داعش، در قالب نشست‌های علمی و منشورات داشتند که ان شاء الله همه باید در یک مجموعه‌ای منتشر شود، همه اینها به فضل وعنایات خدای تبارک و تعالی و دعای امام زمان (عج) است که من تردیدی ندارم عنایت آن حضرت شامل مجموعه‌ی حوزه مقدسه است که گوشه‌ای از آن این مرکز فقهی در قم، مشهد، افغانستان و بعضی از نقاط دیگراست. خدا را شکر می‌کنم.

آیت الله لنکرانی عنوان کرد:ما دنبال این هستیم که فضلای محترم در این مجموعه با عمق معارف دینی آشنا و ازعمیق‌ترین مطالبی که در فقه، اصول، کلام و تفسیر مطرح شده اطلاع پیدا کنند وبر آن تسلط یابند، هدف ما این است و بحمدالله محقق هم شده بطوری که وقتی طلبه‌ای دوره سطحش تمام شد بتواند رسائل و مکاسب و کفایه را تدریس کند. البته در کنار تحصیل بایدبه مسائل اخلاقی و تهذیب نیز توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد:نکته دیگر توجهی است که رهبری معظم انقلاب دام ظله چند سال است در صحبت‌هایشان بیان فرموده اند، حوزه نبایداز هوش مصنوعی غافل باشد، ما باید در این زمینه خلق نظریه کنیم.اینکه قرآن می‌فرماید« لا یمسّه الا المطهرون» به این معناست که قرآن یک بواطن و حقایقی دارد، که هوش مصنوعی نمی‌تواند آنرا بفهمد،

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت:به برکت انقلاب اسلامی،حوزه از جهت علمی گسترده شده است که دین از درون این حوزه بیرون آمده و در جامعه ایران و غیر ایران پخش شده، آیا از یک چنین دستاورد بزرگی حوزه نباید مراقبت کند؟ نباید حوزه آسیب شناسی کند؟ نباید حوزه مبانی علمی و فکری این نظام را تقویت کند؟ بحمدالله یکی از نگاه‌های مرکزفقهی آنست که در حد خود مبانی علمی انقلاب را در همه‌ی ابعاد تبیین کند.

در پایان این مراسم که باحضور اساتید و شخصیت‌های علمی و مسئولین حوزه علمیه قم حضور برگزار شد ۱۳ نفر از ممتازین این مجتمع آموزشی و پژوهشی در بخش‌های فقه تخصصی پزشکی و سیاسی و خارج فقه و اصول و تفسیر و تاریخ و کلام نیز تجلیل به عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار