مجری گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای برنامه اصلاح الگوی کشت امسال ۲۷۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گیاه زعفران رفت.

یزدان احمدزاده اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت یک‌هزار و ۶۰۰ کیلوگرم کلاله زعفران برداشت شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت گیاهان کم آب بر است که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی ۲۸ تن پیاز زعفران خریداری و به صورت یارانه دار در اختیار کشاورزان قرار داده است.

احمدزاده زعفران را یک گیاه اقتصادی با اشتغال‌زایی بالا دانست و یادآور شد: برداشت این محصول از اواخر مهرماه تا اوایل آذرماه است که به چهار گروه نگین یا سرگل، پوشال، دسته و کنج یا ریشه تقسیم می‌شود.

امرالله اسماعیلی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کیار با اشاره به ابلاغ برنامه اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی و توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: در این شهرستان حدود ۱۴۵هکتار انواع گیاهان دارویی کشت می‌شود که از این سطح یکصد هکتار آبی و ۴۵ هکتار دیم است.

وی افزود: سطح زیرکشت گیاه دارویی زعفران در شهرستان کیار ۳۵ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۲۲۰ کیلوگرم کلاله برداشت شود.

اسماعیلی با اشاره به میانگین عملکرد ۶ کیلوگرم کلاله زعفران در شهرستان کیار اظهار داشت: پنج هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در کشت زعفران در شهرستان کیار ایجاد می‌شود.

شهرام هاشمی مسئول مرکز خدمات کشاورزی دزک نیز آبی پایین، ماندگاری بالا، ایجاد اشتغال مولد، درآمد پایدار برای کشاورز، بهره‌برداری پنج تا هفت سال با یک نوبت کشت و ارز آوری قابل توجه را از مزایای کشت زعفران عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به اختلاف ارتفاع چهارمحال و بختیاری نسبت به سطح دریا کلاله زعفران تولیدی دراین استان از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است.

هاشمی اصافه کرد: زعفران در طول تابستان نیاز به آب ندارد و باید در پاییز و اواخر اسفندماه یا ابتدای بهار آبیاری شود.

وی ادامه داد: زعفران چهارمحال و بختیاری از کیفیت، طعم، رنگ و بوی مطلوبی نسبت به سایر زعفران‌های ایرانی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار