رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشکذر گفت: کار نیک وقف به همت مردم اشکذر در این شهرستان تداوم دارد.

سیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقف در اصطلاح فقهی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است همچنین وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد.

او بیان کرد: در زمان‌های قبل همه امور بهداشتی، آب آشامیدنی، آموزش معارف دینی، کمک به افراد نیازمند و.. از محل وقف تامین می‌گردیده است، اما عوامل متعددی موجب کم رنگ شدن این موضوع شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشکذر گفت: این عوامل از جمله خشکسالی دهه‌های قبل، تغییر کاربری‌ها، احداث و تعریض راه‌ها از زمین‌های وقف، واگذاری به نهاد‌های دولتی و عمومی که یکی از بدهکارترین موارد به موقوفه‌ها است.

سیدی تصریح کرد:. خشکیدن قنات‌ها و نپرداختن حقوق موقوفه در چاه به جای قنات از عواملی هستند که اجرای نیات موقوفه را تحت شعاع قرار داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اشکذر گفت: با وجود اعتقادات دینی و مذهبی که مردم شهرستان در همه زمان‌ها داشتند واقفان خیراتی بودند که جوهره خود را یافته و با عمل خود، به ندای روح بلند خود پاسخ داده و تعداد هزار و ۳۵۵ فقره موقوفه و چهار هزار و ۸۶۸ رقبه را وقف بر مصارف متعدد کردند.

سیدی بیان کرد: در تاریخ هفتم ربیع الثانی سال ۱۳۰۰ حاج محمد تقی بن محمد باقر ۱۴ شبانه روز آب و زمین‌های تابعه از چند مزرعه در سه شهرستان یزد، اشکذر و اردکان را وقف بر چهارده معصوم (ع) کرد که به به هر نحوی که متولی صلاح بداند به مصارف خیر برساند.

او تصریح کرد: یکی از بهترین نیت‌های وقف استان یزد بر اساس نظر واقفان خیر اندیش اجرای نیات بعد از کسر هزینه‌های حفظ عین و حق التولیه دارای سه بخش عنوان نیت و شرح جزئیات آن، قید زمان اجرای نیت و قید مکان اجرای نیت است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اشکذر گفت: موارد متعددی از موقوفه‌ها قید مکان و زمان را بر عهده متولی قرار دادند همچنین در هر صورت متولی در اجرای نیت موقوفه موظف به رعایت مواردی است و نمی‌تواند برخلاف نظر واقف عمل کند. 
 
او بیان کرد: در موارد خاص اگر اجرای نیت موقوفه امکان پذیر نباشد، برای مثال نیت‌های مرتبط با آب انبار (مثلا نمک آب انبار) متولی می‌تواند نزدیک به نظر واقف اجرای نیت کند.

سیدی تصریح کرد: آمار موقوفه‌های شهرستان اشکذر تا مهر سال ۱۴۰۳ شامل تعداد هزار و ۳۵۵ کل موقوفه ها، ۷۶ موقوفه جدید و شناسایی شده در یک سال قبل، ۴۸۶۸ عدد کل رقبات و ۹۳ عدد رقبه جدید و شناسایی شده در یک سال قبل است.

او بیان کرد: از موارد دیگر وقف‌های شهرستان اشکذر تا مهر سال ۱۴۰۳ نیز هزار و ۲۶۲ عدد کل سند مالکیت اخذ شده تک برگ، ۲۹۵ عددسند مالکیت اخذ شده تک برگ یک سال قبل و ۲۳ پرونده دعاوی در جریان است و کار نیک وقف مانند سال‌های قبل در این شهرستان تداوم دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشکذر گفت: امامزادگان شهرستان اشکذر نیز شامل امامزاده سید تاج الدین (ع) ابراهیم آباد، امامزاده سیدحسین (ع) بندرآباد، امامزاده سیدمیرحسن (ع) حاجی آباد، امامزاده سید کافی (ع) کافی آباد، امامزاده مراد (ع) اشکذر، بقعه سلطان بندرآباد و مسجد ریگ مجومرد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.