کارشناسی هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی، تسریع در برداشت و جابه جایی محصولات کشاورزی و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.

سمانه غلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از صدور هشدار زرد هواشناسی خبر داد و گفت: با توجه به  صدور هشدار هواشناسی، کنترل و جلوگیری از ورود روان آب به باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به انبار و مکان های مسقف در دستور کار قرار بگیرد.

او با تاکید بر لایروبی، اصلاح و پاکسازی آبراهه ها و کانال های انتقال آب مزارع و باغات افزود: تا روز شنبه برای ۱۲ استان کشور هشدار آب گرفتگی و  خسارت به کشاورزان وجود دارد.

غلامی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه و مسیل ها در دستور کار قرار بگیرد.

 کارشناس هواشناسی کشاورزی افزود: با توجه به شرایط جوی احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد، از این رو به کشاورزان توصیه می شود که هشدارها را جدی بگیرند.

 به گفته او، زنبورداران عایق بندی، مدیریت تغذیه و انتقال کندوهای عسل به مسیرهای غیرآبگیر، دور از مسیل ها و حاشیه رودخانه ها و کنترل استحکام و تنظیم دریچه های کندوهای زنبورعسل خلاف جهش وزش باد را در دستور کار قرار دهند.

غلامی گفت: عایق بندی سالن های پرورش و بستن دریچه گلخانه جهت جلوگیری از آب باران، خودداری از آبیاری جهت جلوگیری از خوابیدگی محصولات زراعی و ریشه کن شدن درختان آسیب پذیر مورد توجه قرار بگیرد.

براساس نقشه های هواشناسی، امروز جمعه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین و البرز، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. فردا این وضعیت در برخی نقاط از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل دریای خزر تداوم دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار