کلیه‌ها از جمله عضو‌های حیاتی بدن انسان به شمار می‌روند که بروز مشکلاتی در عملکرد آنها می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد.

گاه شرایط بیماران کلیوی به حدی بحرانی می‌شود که بیمار چاره‌ای بجز پیوند کلیه ندارد، عمل کلیه تا محقق شدن شرایط پیوند آن و یا در مواقعی که امید به موفقیت پیوند از بین رفته باشد، باید به‌طور مصنوعی انجام شود.

در این وضعیت همو دیالیز (دیالیز خونی) و دیالیز صفاقی، دو راه پیش روی بیماران نارسایی کلیوی است تا بتوانند به زندگی عادی خود ادامه بدهند.

بخش دیالیز بیمارستان افضل الدین ابوحامد کوهبنان از جمله بخش‌هایی است که مراجعه کنندگان خاص دارد که نیاز به عنایت ویژه مسئولین و احداث ساختمان جدید دارد.

بخش دیالیز کوهبنان در ساختمان قدیمی اورژانس مستقر شده که قدمتی بالای ۵۰ سال دارد که با توجه به زلزله خیز بودن شهرستان و گسل معروف و مشهور کوهبنان و قدمت بالای ساختمان همراه با غیر استاندار بودن احداث ساختمان جدید دیالیز بیمارستان افضل الدین ابوحامد کوهبنان ضروری است.

در یکی از روز‌های پایانی فصل تابستان به اتفاق مسئول سایت ۷۲ عارف خدمت رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان رسیدیم که با روی باز پذیرای ما شد و حدود دو ساعت با سعه صدر به سوالات ما پاسخ داد.

عباس فتاحی گفت: بخش همو دیالیز یکی از بخش‌های ویژه بیمارستان افضل الدین ابوحامد کوهبنان می‌باشد که خدمات بسیار خوبی را به بیماران با مشکلات حاد یا مزمن کلیوی، طبق دستور پزشک متخصص ارائه می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیالیز کوهبنان در  ساختمان قدیمی اورژانس در مجاورت  بیمارستان ابوحامد پس از زلزله شب یلدای سال ۹۶ در پی سفر وزیر بهداشت یه شهرستان کوهبنان پیگیری شد و  در سال ۱۳۹۷ افتتاح و راه اندازی گردید.

رییس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان افزود: این بخش هم اکنون با ۵ تخت و ۵دستگاه دیالیز و یک اتاق ایزوله در دو شیفت کاری صبح و عصر به جز روز‌های تعطیل در حال ارائه خدمات به بیماران مراجعه کننده به این مرکز می‌باشد.

وی یادآور شد: بخش دیالیز بیمارستان کوهبنان با دارا بودن جدیدترین دستگاه‌ها، پرسنل مجرب، فضایی آرام و کاملا بهداشتی موجب گردیده که بسیاری از بیماران از روستا‌ها و مناطق اطراف به این بیمارستان مراجعه کنند.

فتاحی ادامه داد: با توجه به قدمت بالا، کمبود فضا و فاصله بخش دیالیز با بیمارستان پیگیر احداث ساختمان جدید بخش دیالیز هستیم.

وی در ادامه گفت : با پیگیری‌های فراوان با مساعدت نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان و مساعدت ریاست و همکاران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان ماده ۲۳ به همراه موافقت احداث ساختمان با زیر بنا ۱۰۰۰ متر مربع اخذ شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان گفت: در همین راستا کمیته برنامه ریزی شهرستان حدود ۱۴ میلیارد تومان به این مهم اختصاص داده و مقرر شد که مابقی هزینه‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تامین گردد.

وی ابراز داشت: مطالعات ساختمان جدید صورت گرفته و بدنبال جانمایی، اخذ پروانه و شروع شده که پس از طی مراحل قانونی عملیات اجرایی احداث ساختمان آغاز خواهد شد.

فتاحی بیان داشت: در حال حاضر ۱۲ بیمار دیالیزی در شهرستان کوهبنان داریم که تیم پرستاری جداگانه و مجرب به این بیماران ارائه خدمات می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: پیگیر هستیم که همزمان با احداث ساختمان جدید تجهیزات و امکانات این بخش نیز به روز رسانی شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان افزود:  یکی از نیاز‌های بخش دیالیز حضور پزشک متخصص داخلی در بیمارستان می‌باشد تا بتواند خدمات بهتر و بیشتری به بیماران ارائه کند که این راستا مشکل خاصی نداریم.

وی بیان داشت: بانک خون در آزمایشگاه بیمارستان افضل الدین ابوحامد کوهبنان مستقر شده و در حال حاضر اکثر آزمایشات در بیمارستان انجام می‌شود و فقط در موارد خاص آزمایش بیماران دیالیز به استان ارسال می‌شود.

فتاحی گفت:بیماران دیالیزی باید برنامه غذایی ویژه‌ای داشته باشند و برای حفظ سلامتی خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

گزارش از  علی اصغر نامجو کوهبنانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.