رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس از برگزاری مراسم تجلیل از بانوان حاضر در دفاع مقدس در حضور رهبر انقلاب خبر داد.

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در راه فتح قله هستیم که این موضوع از فرمایشات رهبر انقلاب بود. برنامه‌هایی در این راستا پیش بینی شده است. در سطح کشور تعداد برنامه‌ها ۱۲۰۰ برنامه است و ۵۶۰۰ فعالیت برای این برنامه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: الان چندسال است که در کشور ستاد مرکزی درست شده و نیرو‌های مسلح و سازمان‌ها و ستاد‌های شهرستانی و استانی داریم و بدون ساختار هستند یعنی در ستاد نیرو‌های مسلح ۱۸ ستاد است معاونان ستاد خود مسئول آن هستند و در سازمان‌ها معاونین یکی از وزرا معرفی شدند و فرمانداران و استانداران هم مسئول هستند و ۴۷۷ ستاد شکل گرفته است.

کارگر بیان کرد: امسال از بانوانی که دردفاع مقدس بودند و یا همسران شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند که از آنها تجلیل می‌شود و مراسم تجلیل در روز ۴ مهر در خدمت رهبر انقلاب تجلیل می‌شود و تمامی استان‌ها و پادگان‌ها و مدارس و مترو‌ها و دانشگاه‌های نظامی به صورت تصویری وصل هستند. قله برنامه ما امسال برنامه‌ای است که در خدمت رهبر انقلاب هستیم.

تبین نقش پیشکسوتان دفاع مقدس

وی افزود: بنیاد حفظ آثار مسئول راهبری، هدایت و سیاستگذاری را دارد، اما همه سازمان‌های لشکری و کشوری پای کار هستند و صداوسیما کار‌های خیلی خوبی در این زمینه انجام داده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: تبیین نقش پیشکسوتان در دفاع مقدس ازجمله اقدامات ما است. به فرزندان و نوه‌های آنها گفتیم بروند خاطرات شفاهی پدربزرگ خود را ضبط کنند و برای این مسابقه گذاشتیم و از سال قبل شروع شد و بازخورد خوبی داشت و هم خانواده در جریان ازخودگذشتگی پدرانشان قرار گرفتند و بچه‌ها در مدارس به دوستانشان نشان می‌دادند. 

کارگر گفت: به تعداد رزمندگان و آزادگان می‌توانیم خاطرات شفاهی داشته باشیم، اما این توانمندی در ما نبود. الان درباره فرمانده‌های شاخص، سپاه کار‌های خوبی انجام داده و تبدیل به کتاب شده است و ۶۸ کلان پروژه داشتیم که رهبر انقلاب از نمایشگاه آن بازدید کردند. 

افتتاح موزه‌ها با حضور پزشکیان

وی بیان کرد: ۱۰ مهر با حضور سردار سلامی مرکز اسناد برنامه دارد. ما الان ۲۴ موزه در کشور داریم و با موزه استکبارستیزی طبس باید ۳۷ موزه داشته باشیم. ۲۱ موزه خواهیم داشت که پنج موزه‌ای که با حضور رئیس جمهور در قزوین، زنجان، گیلان، گلستان و لرستان افتتاح می‌شود و هشت موزه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: ۲۷۸۹ یادمان دفاع مقدس داریم و اکثر آنها ساخته شده که مرکز فرهنگی و پاتوق است. اردوی راهیان نور با این امر جداست و ۵۸ یادمان در هفت استان فعال است و پیشکسوتان در آنجا روایتگری می‌کنند و با حضور جوانان انتقال نسلی مقاومت انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: طرح شمیم را در آموزش و پرورش داشتیم تا قبل از راهیان نور به این اردو بروند. در درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها آوردیم که موزه‌ها را ببینند و بعد به راهیان نور بروند. 

اجباری شدن درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

کارگر بیان کرد: معاون وزارت علوم در یکی از دولت‌ها گفته بود این درس اختیاری است و کاری کرده بودند که کسی این درس را نگیرد، اما شهید رئیسی چند بار راهیان نور آمده بود و به موزه‌ها خیلی علاقه‌مند و درس دفاع مقدس و مقاومت را در دانشگاه و مراکز آموزش عالی را الزامی کرد و در ۱۴۰۲ ابلاغ شد و از مهر امسال به صورت الزامی دانشجویان آن را می‌گذرانند. 

وی تاکید کرد: باید فرهگ دفاع مقدس از کودکستان شروع شود؛ الان بالای ۷۵ درصد بیتشرین مشتریان ما جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند و راهیان نور در ۳۶۵ روز سال فعال است.

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: صداوسیما، وزارت کشور با سپاه یک کاری را شروع کردند به نام آبروی محله که کار مهمی است. هفته دفاع مقدس فقط منعطف به گذشته نیست بلکه معطوف به آینده هم هست مثل پدافند غیرعامل، چون انفجار پیجر‌ها و اتفاقاتی که در لبنان افتاد یعنی صجنه نبرد تغییر کرده است.

کارگر گفت: در دفاع مقدس همه مردم بودند. همه اصناف، اقوام و مذاهب بودند. هر جا موفق بودیم مردم حضور داشتند و اگر حضور مردم کم شود یعنی داریم ضربه می‌خوریم.

وی افزود: در دفاع مقدس سیم خاردار وارد می‌کردیم، اما امروز در رژه نیرو‌های مسلح دیدید از چه تجهیزاتی رونمایی شد البته نتوانستیم نقش نیرو‌های مسلح را در دفاع مقدس تبیین کنیم. 

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: تفکر بسجی می‌تواند کشور را نجات دهد و پیشمرگه‌های کرد مسلمان دستپخت شهید بروجردی است و امنیت آذربایجان غربی را مدیون آنها هستیم.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس

کارگر اظهار کرد: نواختن زنگ ایثار در روز بازگشایی مدارس و نشان دادن نقش مدارس در دفاع مقدس و تجدید میثاق با شهدا در جوار شهدای گمنام در دانشگاه‌ها، به صدا درآمدن سوت قطارها، بوق کشتی‌ها و به صدا درآمدن زنگ کلیسا‌ها ازجمله اقدامات ما است همچنین ۳۰ دستاورد در حوزه فناوری نوین داریم که جنب حسینیه امام خمینی (ره) این نمایشگاه در روز دیدار با رهبر انقلاب عرضه می‌شود و از دویست عنوان کتاب دفاع مقدس هم رونمایی می‌شود. 

وی افزود: از سال ۶۹ تا ۹۰ در بنیاد ۸۲۰ کتاب داشتیم. سال گذشته ۱۹۷۲ عنوان کتاب داشتیم یعنی ۵۰ برابری کتاب داشتیم و دستور رهبر انقلاب بر کیفی‌سازی را دنبال می‌کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: جهاد در دفاع مقدس مظلوم واقع شده است. در چند سال گذشته به آن دقت کردیم. افتتاحیه اردو‌های پیشرفت و امید را داریم. راهیان پیشرفت بر روی دانشجویان تاثیرگذاربوده و سخنرانی فرماندهان در نمازجمعه را هم در برنامه‌هایمان داشتیم.

وی ادامه داد: نقش نیروی انتظامی در دفاع مقدس نشان داده نشده و نقش کمیته‌ها که با ضدانقلاب می‌جنگیدند و تیپ موسی بن جعفر (ع) تشکیل شد و لشکر ۲۸ روح‌الله را درست کردند و در اواخر کربلای ۵ هم حضور داشتند.

کارگر بیان کرد: مقداری از رونمایی از تجهیزات توسط وزارت دفاع انجام خواهد شد و نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به صورت ملی برگزار می‌شود و امسال در مازندران برگزار می‌شود. 

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: از ۱۲۰۰ برنامه ۲۶۹ تا از برنامه‌ها متعلق به نیرو‌های مسلح است و بقیه متعلق به سازمان‌های مختلف است. جوانان الان ازجوانان اول انقلاب بهتر هستند، چون تهاجم فرهنگی روی جوانان امروز است و اگر روی ما بود معلوم نبود ما چی می‌شدیم.

وی تصریح کرد: در ۱۲ سال گذشته دستمان خالی بود موزه ساختیم و کتاب منتشر کردیم، چون دولت‌ها کمکمان کردند. در خیلی از کار‌ها به سراغ ادیان توحیدی رفتیم، چون در بین شهدا اقوام مختلف هستند. همه نقش‌ها در هفته دفاع مقدس برای مردم است و در چهار مهر که به دیدار رهبری می‌رویم مردم آنجا هستند. 

وضعیت خوب فیلم‌های دفاع مقدسی

کارگر گفت: در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس وضعیت سریال‌ها و فیلم‌های دفاع مقدس در چهار پنج سال گذشته بهتر شده است، چون کسانی که می‌خواستند فیلم بسازند مشکل تجهیزات داشتند و هر کسی به ما مراجعه کند ما تجهیزات در اختیارش می‌گذاریم و عمده فعالیت خود را حوزه بازی گذاشتیم. 

رئیس بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از مسائل این بود که فقط فیلم جنگی نسازیم و فیلم اجتماعی با موضوع دفاع مقدس بسازیم البته وضعیت راضی کننده نیست، اما وضعیت رو به جلوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار