وزیر خارجه که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافته است، دیدار‌های روز اول حضور خود را تشریح کرد.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دولت مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح دیدار های روز اول خود در نیویورک گفت: امروز اولین روز حضور ما در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود و البته هنوز دو روز تا شروع مجمع عمومی سازمان ملل فاصله است.

عراقچی درباره دیدار‌های روز نخست حضورش در نیویور اظهار کرد: امروز با وزرای امور خارجه کویت، بحرین و کوبا به اضافه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس ملاقات داشتم که طبیعتا در خصوص مسائل منطقه، با وزرای خارجه کویت، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج بحث‌های جدی داشتیم.

وی بیان کرد: البته بحث‌های بسیار سازنده و خوبی درمورد موضوع ثبات و امنیت در منطقه انجام شد و البته بحث فلسطین، جنایت‌های اسرائیل در غزه و در جنوب لبنان و به هر حال، آتشی که در منطقه می‌تواند در اثر سیاست‌های رژیم صهیونیستی شعله ور شود و خطراتی که می‌تواند شامل همه کشور‌ها شود و نیز ضرورت مقابله با این سیاست‌ها.

وزیر خارجه کشورمان گفت: همینطور دیدار‌هایی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های انساندوستانه به غزه، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه انجام شد که سه دیدار مهم با نمایندگان سازمان ملل در سه حوزه مهم بین المللی بود به ویژه بحث سوریه و غزه که در منطقه ما دارای اهمیت است.

عراقچی گفت: شرایط انسانی که در غزه تشریح می‌کردند، واقعا غیرقابل باور است. میزان جنایاتی که صورت گرفته و از آن بدتر اینکه، راه‌ها برای ارائه کمک‌های انساندوستانه همه بسته است و اجازه ورود و توزیع کمک‌ها داده نمی‌شود.

عراقچی افزود: بیمارستان‌هایی که صلیب سرخ در غزه ایجاد کرده است از کمبود امکانات رنج می‌برد و اجازه نمی‌دهند که امکانات برسد و واقعا شرایط اسفباری است و عباراتی که استفاده می‌شد، اینکه، اسرائیل یک جهنم واقعی را در غزه ایجاد کرده است.

وزیر خارجه اظهار کرد: جالب است که همه در ملاقات‌ها اذعان داشتند که علی‌رغم اینهمه جنایت و این جهنمی که اسرائیل ایجاد کرده، ولی به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است نه در شکست حماس، نه در آزادی زندانیان و نه اینکه بتواند یک حمایت بین المللی از خودش ایجاد کند. البته حمایت کشور‌های خاص و به ویژه آمریکا را دارد و مانع اصلی در ایجاد آتش بس و توقف این جنگ، حمایت‌هایی است که واقعا آمریکا و کشور‌های غربی صورت می‌دهند.

وزیر خارجه دولت چهاردهم اضافه کرد: وضعیت انسانی غزه بسیار اسفبار است. وضعیت منطقه در شرایط خطرناکی قرار دارد. جامعه بین الملل و شورای امنیت (سازمان ملل) باید با این وضعیت مقابله کند ولی متاسفانه با سیاست‌های کشور‌های غربی شاهد هستیم که وضعیت چگونه است.

عراقچی تصریح کرد: اینها بحث‌هایی بود که در همه ملاقات‌ها انجام شد. به نظر من، جامعه بین‌المللی اکنون بیش از همیشه روی سیاست‌های واقعا جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حساس شده است که نه فقط منطقه بلکه فراتر از منطقه را به سمت خطرناکی پیش می‌برد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: روز یکشنبه نیز از این ملاقات‌ها و دیدار‌ها با وزرای خارجه و نهاد‌های بین‌المللی جریان خواهد داشت و موضوع اصلی گفتگو‌های ما، فلسطین، غزه و جنوب لبنان است و تشویق جامعه بین الملل و کشور‌های جهانی که به مسوولیت خودشان در این زمینه عمل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
چقدر ما مردم ایران بی پناهیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
آقای عراقچی عزیز تو رو خدا موضوع اصلی صحبت ها در سازمان ملل رفع تحریم ها باشد ..................بفکر مردم و ملت ایران باشید ....با تشکر
آخرین اخبار