رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند اعتبارات سالانه ۱۶.۸ همت اعتبار است که متاسفانه تخصیص اعتبار بسیار ناچیز است.

سید هاشم موسوی نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه خبری از تخصیص اعتبارات در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت نیست، گفت: کشور‌های دارای سرانه پایین ملی همچون اتیوپی به رغم شرایط نامساعد اقلیمی ۳۰ میلیارد درخت در ۱۰ سال کاشته‌اند و همواره بدلیل مسئله تغییر اقلیم در دنیا، کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی یک نیاز بین المللی است.

به گفته او، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری تا سال ۱۴۰۵  برای طرح کاشت یک میلیارد درخت برنامه ریزی کردیم، اما اعتبارات لازم تخصیص نیافته است، درحالیکه نیاز است سالانه ۱۶.۸ همت برای توسعه و احیای جنگل، توسعه و احیای پوشش مناطق بیابانی و مرتعی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب اختصاص یابد.

 موسوی نژاد ادامه داد: در پهنه‌هایی جنگل‌ها در اثر عوامل انسانی و محیطی و توسعه معادن دچار مشکل شدند، از این رو  تقویت توسعه پوشش‌های درختچه‌ای و اختصاص بخشی به عنوان فضای سبز امری ضروری است.

 برنامه نگهداری کاشت یک میلیارد درخت تا سال ۱۴۰۸ ادامه دارد

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه منابع طبیعی ۱۳۰ میلیون باید تولید نهال داشته باشد، افزود: سازمان منابع طبیعی علاوه بر تولید ۱۳۰ میلیون نهال،   ۱۲۰ میلیون نهال دیگر باید بصورت مشارکتی تولید کند. اما متاسفانه برای ۱۳۰ میلیون نهال اعتبار برای کاشت نداریم  که نیاز است الزامات و زیرساخت‌های لازم فراهم شود چراکه ظرفیت تولید سالانه  ۳۰۰ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های کشور وجود دارد.

او با تاکید بر این موضوع که برنامه تولید کاشت از  سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ ادامه دارد، افزود:  برنامه نگهداری کاشت یک میلیارد درخت تا سال ۱۴۰۸ است. علی رغم آنکه ظرفیت تولید نهال بیش از این رقم برنامه ریزی شده است، اما بدلیل کمبود اعتبارات نیازی به افزایش تولید نیست.

اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند ۱۶.۸ همت اعتبارات سالانه 

هاشمی نژاد درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار افزود: در سال نخست برنامه از مجموع ۲۳۷ میلیارد تومان اعتباراتی که قرار بود به طرح کاشت یک میلیارد تخصیص داده شود، در مجموع ۵۰ همت تخصیص دادند که از این میزان ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نقد و مابقی اسناد خزانه بود که این رقم در برابر اعتبارات ۱۶.۸ همت سالانه در طرح کاشت یک میلیارد درخت بسیار ناچیز است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت:دستگاه‌های دیگر همچون وزارت نیرو همکاری لازم در قانون هوای پاک ماده ۲۲ و ۲۷  نداشتند چراکه براساس این قانون فضای سبز ایجاد شده از محل پساب و بازچرخانی وا ستفاده از سیستم‌های نویت آبیاری آب تامین شود که به رغم آنکه  آب مورد نیاز نهال‌های کاشته شده ۱۲۴ تا ۱۲۷ میلیون  مترمکعب در سال بیشتر نیست، انتظار می‌رود که وزارت نیرو همکاری‌های لازم در این خصوص داشته باشند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هست
آخرین اخبار