رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: میانگین دمای هوای این شهرستان براساس تغییرات اقلیمی در سال آبی گذشته نسبت به متوسط نرمال، ۲.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

اردلان محمدپور رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: میانگین دمایی هوای منطقه در سال زراعی گذشته ۱۳.۶ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به سال پیشتر نیز نیم درجه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین طی سال زراعی گذشته در مجموع ۲۸۶ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شد که مشابه سال قبل بوده و نسبت به نرمال نیز کاهش ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد بیان کرد: طبق پیش بینی‌های هواشناسی برای سال زراعی جاری و فصل پاییز نیز پیش بینی می‌شود بارندگی با تاخیر و نسبت به میانگین نرمال کمتر بوده و برای فصل نیز بارندگی نرمالی خواهیم داشت.

محمدپور افزود: همچنین میانگین دما برای سال زراعی جدید بین نیم تا یک درجه افزایشی پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: احتمال تحقق این پیش بینی‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده که در فصول گرما احتما خطای بیشتر و در فصول سرد از جمله پاییز و زمستان احتمال خطای کمتری دارد.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.