قالیباف گفت: تنها سند بالادستی همه ما برنامه هفتم است البته ایراداتی دارد و آن ایرادات هم مشهود است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست‌و‌هشتمین جلسه هیأت عمومی دیوان محاسبات کشور گفت: اساسا در جنگ، سختی و خشونت است، اما جنگ تحمیلی برای ما دفاع مقدس بود. دفاع از این جهت که ما هرگز آغازکننده آن نبودیم و در مقابل تهاجم ناجوانمردانه دفاع کردیم.

وی اظهار کرد:جنگ از این جهت برای ما مقدس بود و با همه وجود آن را مقدس می‌دانستیم، چون دفاع ما ریشه در سنت‌ها و ارزش‌های الهی داشت و اگر امروز از تجربه دفاع مقدس استفاده کنیم در همه بخش‌ها و عرصه‌های حکمرانی حتی حوزه امنیت و دفاع پیش برویم تنها راه و شرط آن حفظ ارزش‌های دفاع مقدس است و هیچ موقع کهنه نمی‌شوند، چون برخاسته از مکتب قرآن، اهل بیت (ع) و سنت‌های الهی است و همین ارزش‌ها است که کارآمدی دارد و از مشکلات گره‌گشایی کند.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: چفیه یک نماد از دفاع مقدس بود که شاید بتوانیم بیست کارکرد برای آن بشمرم. روز اول در جنگ چفیه نبود و بعد از چند ماه براساس ضرورت پیدا شد. چفیه حفظ جان می‌کرد و آسایش و رفاه می‌داد و هر موضوع کوچکی برای ما درس است.

قالیباف تصریح کرد: روزی که جنگ تحمیلی را تبدیل به دفاع مقدس کردیم و ایستادیم حداکثر ابزاری که دست ما بود و می‌توانست دشمن را مورد حمله و از خود دفاع کنیم، برد آتش موثر ما کمتر از ۱۵ کیلومتر بود که کسانی که به مسائل نظامی آگاه هستند یعنی هیچی و مهمات ما جیره‌بندی بود. 

وی افزود: حتی در آغاز یک عملیات میزان تیری که در قبضه می‌گذاشتند می‌توانست ۷۰ گلوله بزند و بعد از آن باید تصمیم می‌گرفتند نواخت تیر را چگونه تنظیم کنند. 

رئیس مجلس بیان کرد: اگر امروز به این قدرت رسیدیم و موشک دو هزار کیلومتری داریم و موشک نقطه‌زن در ابعاد مختلف داریم ثمره ارزش‌ها و مظلومیت‌هایی است که رزمندگان با امکانات و با همان ارزش‌ها از کشور دفاع کردند و ما مکلف هستیم با همین باور‌ها در عرصه‌های مختلف در مسائل اقتصادی کشور به آن توجه کنیم.

وظیفه سختی داریم

قالیباف اظهار کرد: اهمیت دیوان محاسبات در این است که اگر در حکمرانی به‌ویژه در مسائل پولی، مالی و حکمرانی بخش است. در زمان بودجه به این موضوع اشاره می‌کردم درست است بودجه دولت است، اما در زندگی مردم موثر است و تصمیمات ما مستقیم در زندگی مردم اثر می‌گذارد یعنی نوع عملکرد و تصمیمات ما جامعه را مورد تاثیر قرار می‌دهد و چشم و مغز این مجموعه دیوان محاسبات است تا به تصمیم‌گیری‌های ما جهت دهد لذا اگر این اتفاق افتاد و به درستی عمل کرد می‌توانیم نقاط ضعف و قوت را تشخیص و آنها را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید بپذیریم بنده و نمایندگان مجلس و شما در دیوان محاسبات وظیفه سختی داریم و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. امروز آن جور که باید شفافیت لازم وجود ندارد. مردم باید از گزارش‌ها به‌طور مستقیم آگاه شوند و بگذارید ایرادات معلوم شود و اگر در کشور بی‌انضباطی مالی وجود دارد باید معلوم شود و مردم از انحراف از بودجه مطلع شوند که این نقش مهمی در بازدارندگی دارد و ما در قانون‌گذاری باید دقت کنیم و قوانینی را بگذاریم که آن قوانین امکان اجراسازی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد و این همکاری باید پیش برود.

وی ادامه داد: از آنجا که سابقه کار اجرایی دارم و الان یک دوره چهار ساله است که در مجلس هستم معتقدم اگر گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر عدد و رقم در دیوان محاسبات انجام می‌شود اگر جهت بگیرند و اولویت‌بندی داشته باشند هیچی به اندازه گزارش‌ها در تصمیم‌گیری مسئولان رده اول کشور اثرگذار نیست و این امر واقعا بسیار مهم و اساسی است.

قالیباف بیان کرد: گاهی گزارش‌هایی با عدد و رقم‌های مفصل می‌آید که فرصت مطالعه نیست، اما وقتی تحلیلی دقیق برای آن می‌آید تصمیم‌گیری درست را هدایت می‌کند و این‌طور نیست اوراق مالی چاپ کنیم و هزینه به کشور وارد کنیم و به همان اندازه نقدینگی در اختیار خزانه است. این‌ها یا از بی‌اطلاعی است یا از ناشی‌گری و هرکدام باشد گناه نابخشودنی است و خسارات بزرگی به حوزه کار و مدیریت وارد می‌کند و تصمیم‌گیری درست ما را به عدالت می‌رساند.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: امان از آن روزی که اگر از منابع و مصارف فاصله بگیریم و شفاف و دقیق نباشد و دلسوزانه به آن نپردازیم که این فاجعه‌آمیز است.

دچار محدودیت منابع هستیم

وی بیان کرد: اولویت‌بندی‌ها مهم است چون محدودیت‌های منابع داریم، اما بپذیریم که ما در همین محدودیت‌ها، منابع موجود را به درستی هزینه نمی‌کنیم و باید بپذیریم به میزانی که از منابع استفاده می‌‌کنیم اگر هدررفت بیشتر از آن نباشد کمتر از آن نیست و منابعمان هدر می‌رود و ما از آن منابع استفاده نمی‌کنیم. حرف من حرف سخت و تلخی است، اما واقعیت است.
 
رئیس مجلس اظهار کرد: اگر فکر کنیم کسان دیگر‌ی می‌خواهند مشکل را حل کنند اشتباه است لذا در این کار دولت و مجلس وظیفه دارند و دیوان محاسبات نقش کلیدی در این بخش دارد چون بیت‌المال و انفال است.

قالیباف گفت: برنامه بیست ساله ما در سال ۱۴۰۴ یعنی سال آینده تمام می‌شود. تنها سند بالادستی همه ما برنامه هفتم است. سعی شد برنامه هفتم با خرد جمعی نوشته شود و در آن از نظرات بخش خصوصی، نخبگان دولت و مجلس استفاده شده البته ایراداتی دارد والان هم ایرادات مشهود است، اما اگر در مقایسه با برنامه‌های گذشته به آن نگاه کنیم کم اشکال‌تر و از همه مهمتر برنامه واقعی است و می‌توان اجرا کرد.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات در اینجا نقش قابل توجهی دارد. ماده ۱۳ بند (ب) و (پ) بسیار کار کلیدی است. ماده ۱۳ این جهت را به دیوان محاسبات داده که باید به گونه‌ای گزارش تهیه کنید که عملکرد ما در مسیر لایحه بودجه‌ای که می‌خواهد بدهد حتما باید براساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و شما منطبق با برنامه هفتم به‌عنوان شاخص آن را ارائه دهید.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: امسال سال اول برنامه هفتم است البته با تاخیر و در برج چهار ابلاغ شد. امسال که سال اول برنامه است گزارش دیوان محاسبات براساس برنامه هفتم باید بیاید. زشت است است که می‌شنویم در ذی‌نفع واحد فقط حقوق‌ها انجام شد و حساب واحد خزانه انجام نشده البته به‌دنبال محدودیت درست کردن نیستیم و حتما شرکت‌های دولتی تجاری شفافیت مالی داشته باشند و مانع تحرک مالی ان‌ها با بانک‌های عامل نباشیم. 

به‌جای دست‌گیری، مچ‌گیری می‌کنیم

قالیباف اظهار کرد: به دیوان محاسیاات تاکید می‌نم شجاعت را از مدیران قوی و امین نگیرید و بین نظارت هوشمند با نظارت کور تفاوت است و به‌جای اینکه دست‌گیری کنیم مچ‌گیری می‌کنیم. 

وی بیان کرد: به‌عنوان خدمتگزاری که قریب به ۴۰ سال کار اجرایی کردم کنید از مدیران قوی و امین حمایت کنید و به آنها فرصت دهید و با مدیرانی که خیانت می‌کنند و از بی‌عرضگی بیت‌المال را هدر می‌دهند شدیدا برخورد کنید، اما باید مشهود باشد که از مدیران قوی و امین حمایت می‌کنید. 

رئیس مجلس ادامه داد: امروز بعضی از مدیران را می‌شناسم که با این سختی‌هایی که امروز است برخی اوقات در تصمیم‌گیری تردید پیدا می‌کنند و کمتر شانه زیر بار مسئولیت می‌دهند و باید از آنها حمایت کنید و در مسئولیت با آنها شریک شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار