مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، گفت: ۲ میلیون سند شامل عکس، فیلم، صوت، دست‌نوشته و ... مربوط به انقلاب و دفاع مقدس در استان جمع‌آوری شده‌است.

علی لقمانپور گفت: این اسناد که با تعامل با بخش‌های دولتی، خصوصی و کار‌های میدانی و پژوهشی جمع‌آوری شده می‌تواند نقش و تصویری بهتری از استان قم در سال‌های منتهی به انقلاب و دفاع مقدس به نسل جوان ارائه دهد.

او ادامه داد: با استفاده از این اسناد دانشنامه شفاهی و تاریخی استان قم در طول دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌تواند تدوین شود.

لقمان‌پور با انتقاد از رویه برخی از دستگاه‌ها در عدم همراهی در تحویل اسناد، بیان کرد: این اسناد گنجینه مهمی در تاریخ معاصر استان قم است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۳۲۰ عنوان کتاب ویژه استان قم دررابطه با دوران دفاع مقدس تالیف شده‌است، گفت: برخی از این آثار به‌خاطر مشکلات مالی هنوز چاپ نشده‌است.

لقمانپور همچنین با اشاره به خالی بودن برخی از ظرفیت‌های باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم، بیان کرد: مهم‌ترین نیاز این مکان فرهنگی، موزه آرایی و تبدیل آن به یک موزه فاخر در شأن شهر قم است که رسیدن به این هدف نیازمند همراهی و کمک دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، در پایان با اشاره به اجباری شدن گذراندن ۲ واحد درسی مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس در مراکز آموزش عالی، گفت: اساتید و یادگاران دوران دفاع مقدس استان نقش مهمی در تدوین کتب درسی دانشگاه‌ها داشته و توانسته‌اند بخشی از اقدامات مهم و تاثیرگذار شهدا و رزمندگان قم را به تصویر بکشند.

استان قم بیش از ۶ هزار و ۹۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است؛ این استان همچنین ۱۱ هزار و ۳۶۱ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و ۵۹۱ آزاده و بیش از ۴۰۰ شهید مدافع حرم دارد.

جمعیت ایثارگری استان قم (شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های ایشان) حدود ۷۰ هزار نفر هستند.

برچسب ها: دفاع مقدس ، باغ موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار