برگزیدگان نخستین جایزه جهانی شهید صدر پنجشنبه ۵ مهر ماه در استان قم معرفی خواهند شد.

صبح امروز نشست خبری آیین اختتامیه نخستین جایزه جهانی شهید صدر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری دبیر جایزه یاد شده و اصحاب رسانه در ساختمان شهید رحیمی مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری دبیر جایزه شهید صدر بیان کرد: آیین اختتامیه نخستین جایزه شهید صدر پنجشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۲ در شهر قم در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد. این مراسم با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی همراه خواهد بود. در این مراسم از جایزه جهانی شهید صدر تقدیر و از الگوی‌های علوم انسانی تکریم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جایزه جهانی شهید صدر در قالب یک ایده از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت‌‌. اولین ایده در سال ۱۴۰۱ رقم خورد و بنا شد این مراسم در سالروز تولد شهید صدر برگزار شود؛ اما به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی برگزاری این مراسم به تعویق افتاد و بنا شد همزمان با آغاز سال تحصیلی این مراسم را برگزار کنیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما بحث جهان اندیشی در حوزه علوم اسلامی سیاسی بود. پس از بررسی‌های صورت گرفته و حمایت‌ها، بنا شد جوایز خوبی را در نظر بگیریم لذا جایزه نفر اول ۵ سکه بهار آزادی، نفر دوم ۳ سکه بهار آزادی و نفر سوم ۲ سکه بهار آزادی تعلق خواهد گرفت.

دبیر نخستین جایزه شهید صدر بیان کرد: جوایز جایزه شهید صدر هدفمند هستند و پس از برگزاری این مراسم سکویی برای برگزیدگان خواهیم داشت تا نظریه‌های خود را در جهان اعلام کنند. 

نگرش جدید غرب در حوزه مطالعات اسلامی

وی گفت: درباره رشد علمی‌ای که ما در دنیا داریم باید بگوییم، باید علم به قدرت تبدیل شود و باید ما در منطقه قدرت علمی باشیم؛ اما متاسفانه سهم علمی زیر ۲ درصد است. اما اگر بیاییم سهم علوم اسلامی را افزایش دهیم، مزیت انحصاری جمهوری اسلامی ایران همین علوم است که ما نتوانستیم آن‌ها را به علوم تبدیل کنیم. امروزه یک نگرش جدید در حوزه مطالعات اسلامی در غرب اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: روز پنجشنبه ۵ مهر ماه آیین رونمایی از کتاب شهید صدر را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری عنوان کرد: جایزه شهید صدر رقیب دیگر جایزه‌ها نیست. جایزه شهید صدر به دنبال این است که امروز رفرنس علوم انسانی ما مراکز غرب می‌شود و ما در این حوزه حرف برای گفتن داریم. امروز غرب روایت دانشی ما را حتی برای خود دارد. جایزه جهانی شهید صدر به دنبال ایجاد و یا احیاء مراکز علوم اسلامی به ویژه حوزه‌های علمیه در علوم اسلامی است و اگر جایگاه خود را پیدا نکند غربی‌ها جایگاه آن را پیدا خواهند کرد. 

تولید با برش بین‌المللی از اهداف جایزه شهید صدر

وی ادامه داد: امروز فقر، محرومیت و... مسئله‌های حقوق بشر است و باید در علوم اسلامی خود به آن‌ها بپردازیم. یکی از اهداف جدی جایزه جهانی شهید صدر تولید با برش بین‌المللی یا حداقل حل مسئله بین‌المللی است. باید حداقل اندیشه‌هایمان برش بین‌المللی داشته باشد.

وی افزود: در خصوص بخش دوم جوایز باید بگویم موضوع اعزام اندیشمندان به جهان است. ما صادرات اندیشه و اندیشه ورز را خواهیم داشت. در پیوست سوم به دنبال ترجمه آثار برگزیدگان خواهیم بود. با این نگاه جایزه شهید صدر به دنبال کتاب، مقاله و پایان نامه نیست بلکه به دنبال نظریه و اندیشه است. ما دنبال ارزیابی کتاب و مقاله نیستیم؛ زیرا هر شخصی اندیشه و نظریه دارد و اگر برش بین‌المللی دارد باید اندیشه خود را بیان کند. لذا پیوست شهید صدر را بین‌المملی کردیم با این حساب ۴۲۳ اثر به دبیرخانه ما رسید. 

جهانگیری بیان کرد: از کشورهای مختلف مخاطب داشتیم و پس از بررسی آثار در نه کمیته ارزیابی شدند، سپس‌داوران برگزیدگان را مورد ارزیابی قرار دارند و در پایان از برگزیدگان در روز پنجشنبه ۵ مهر تقدیر خواهیم کرد.

دبیر نخستین جایزه شهید صدر گفت: افزون بر برگزیدگان داخلی، برگزیدگان خارجی از دو کشور لبنان و عراق هم خواهیم داشت. جایزه بنی صدر بر اساس قواعدی آثار را مورد بررسی قرار دارند.‌اعضای شورای سیاست‌گذاری هر سال مسائل را بررسی می‌کنند و هر سال به بررسی آن‌ها می‌پردازند.

شهید صدر تولیدگر و توزیع‌گر نظریه

وی ادامه‌داد: حقوق بشر، تمدن نوین، محیط زیست، سبک زندگی اسلامی، مردم سالاری دینی و انسجام مسلمین اولیت‌های ما هستند.

وی افزود: شرط ما این بود که‌حتما نظریه نوآوری داشته باشد و حتما در عصر معاصر اتفاق بیوفتد. حتما توانایی حل مسئله را داشته و تاثیر بین‌المللی داشته باشد. مورد بعدی این بود که جتما نظریه برای تولیدات اندیشه بخش و حتما دارای صورت بندی محبوب برای ارائه به جهان باشد. ما نظریه‌هایی که دارای قدرت تکریم و تجویز داشتند را پذیرفتیم و این به‌امید اینکه روزی بر صدر جایگاه علوم اسلامی بنشینیم.

جهانگیری عنوان کرد: شهید صدر تولیدگر و توزیع‌گر نظریه بود. ما از نام شهید صدر الهام گرفتیم و تاکید می‌کنیم اسم این جایزه، جایزه شهید صدر است. او مسائل جهان را میفهمید و میدید. لذا به همین علت نام این جایزه را صدر قرار دادیم.

وی گفت: ما هر سال یک جایزه ویژه اندیشه ورزان اسلامی خواهیم داشت. ان‌شاءالله سال دیگر فراخوان بهتری خواهیم داشت. جایزه شهید صدر به دنبال حل مسائل انسانی است. این جایزه به دنبال حضور دانشی است. 

در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بر اساس ۴۲۳ اثر ارسال شدا حضور بانوان در نخستین جایزه جهانی صدر صدر چگونه بود؟ چه تعداد بانوان شرکت کننده جایزه بودند؟

بانوان سهم خوبی در ارسال اثر داشتند، جای شکر و سپاه است که اعضای کمیته با نگاه خوبی که داشتند 

یکی از بانوان برنده جایزه شهید صدر است. در شورای سیاست گذاری یکی از ریاست کمیته این جایزه از‌بانوان است، خانم دکتر علاسوند بودند. 

از میان شرکت کنندگان و کسانی که اثر ارسال کردند،‌ کمترین سن چه سنی بوده است؟

در پاسخ به این سوال عفو بفرمایید اطلاع دقیقی ندارم.

از چه کشورهایی دریافت اثر برای جایزه شهید صدر داشتیم؟

از کشورهای مختلف دریافت ارسال اثر داشتیم اما به این علت که این جایزه نخستین برگزاری خود را دارد از کشورهای ‌لبنان؟ عراق، پاکستان و هند دریافت اثر داشتیم اما تنها از دو کشور لبنان و عراق برگزیده داریم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار