سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اطلاع رسانی همگانی و فرهنگ سازی قبل از شروع آمارگیری کشاورزی یک ضرورت است.

 شهرام شفیعی در جلسه هماهنگی سرشماری کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت وجود آمار دقیق در حوزه کشاورزی گفت: تمامی فعالیت‌هایی که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود بر پایه آمار است.

وی عدم ارائه اطلاعات دقیق در خوداظهاری را یکی از دلایل غیردقیق بودن آمار موجود دانست و گفت: اگر بخواهیم دقت آمار افزایش پیدا کند باید از جمع آوری آمار به روش خوداظهاری فاصله گرفته و به سمت روش‌های دیگر که دقیقتر است برویم چرا که آمارگیری‌های قبل در حوزه کشاورزی نشان داده است که خوداظهاری به نتیجه دلخواه منتهی نخواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: اگر آماری که جمع آوری می‌شود دقیق و قابل استناد نباشد نمی‌توان براساس آن برای فعالیت‌های سازمان از قبیل تولید و تنظیم بازار برنامه ریزی کرد.

شفیعی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی قبل از شروع آمارگیری کشاورزی را ضروری دانست و گفت: برخی از کشاورزان و بهره برداران اینگونه تصور می‌کنند که آمار گیری در حوزه کشاورزی بخاطر مواردی مثل دریافت کود و ... است و همین مسئله باعث می‌شود اطلاعات نادرستی را به آمارگیر منتقل کنند بنابراین قبل از شروع آمارگیری باید با استفاده از رسانه‌های مختلف از قبیل صداوسیما اطلاع رسانی گسترده انجام شود تا بهره برداران و کشاورزان بدانند هدف از این کار تنها جمع آوری اطلاعات دقیق است و ارتباطی به دریافت کود و موارد دیگر از این قبیل ندارد.

وی به اختلاف موجود در تعداد بهره برداران کشاورزی استان اشاره و گفت: این اختلاف در آمار اگرچه می‌تواند به دلیل اختلاف در تعریف بهره بردار باشد، اما باید بصورت جدی به آن پرداخت.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به اینکه بخشی از نیروی انسانی به کارگیری شده در آمارگیری از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تامین شده و این کارشناسان بخش خصوصی در بازه زمانی آمارگیری فعالیت دیگری ندارند لازم است تا در زمینه پرداخت حق الزحمه توجه ویژه‌ای به آنها شود.

شفیعی گفت: از مدیران و کارکنان مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌های استان می‌خواهم نهایت همکاری را با مرکز آمار و فرمانداران داشته باشند تا بتوانیم به آماری قریب به واقعیت در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در جلسه هماهنگی سرشماری کشاورزی استان گفت: اولین سرشماری جمعیت در کشور در سال ۱۲۹۷ انجام شد، اما به صورت رسمی اولین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۳۵ انجام شد.

حیدر فتح زاده افزود: از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۵ نزدیک به ۴۷ درصد از جمعیت استان در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند، اما در سال ۱۳۹۵، در آذربایجان شرقی که ۳ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت داشت، ۲۲ درصد جمعیت در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند که ۲۶ درصد کاهش جمعیت این بازه سنی در استان اتفاق افتاده بود.

وی گفت: سال ۱۳۹۳ سرشماری که انجام شد برای اولین بار در تاریخ کشاورزی ایران نشان داد که تنها ۲۶ درصد تغییر بهره برداری به انواع دیگر بهره برداری در کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بیان کرد: ۶۲ درصد بهره برداران کشاورزی استان دیپلم و زیر دیپلم هستند.

فتح زاده ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۳ وسعت اراضی کشاورزی در استان یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۷۶۳ هکتار است که از این مساحت، حدود ۲ درصد از اراضیِ مالکان و بهره برداران کمتر از یک هکتار، ۱۴ درصد بین یک تا پنج هکتار و ۴۱ درصد نیز بین ۵ تا ۲۰ هکتار است. یک پارچه کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تقسیم این اراضی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی گفت: طی سال اخیر بخشی از اراضی کشاورزی استان به دلیل قانون ارث تقسیم شده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جمع آوری اطلاعات از خانوار‌های غیرساکن را یکی از چالش‌های آمارگیری کشاورزی دانست و گفت: در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۶۹۶ روستای دارای سکنه و ۳۸۴ روستای غیرسکنه وجود دارد که با توجه به آمارگیری در آبان ماه انجام می‌شود، جابجایی جمعیتی در روستا‌های غیرسکنه وجود دارد.

فتح زاده افزایش بهره وری را یک ضرورت در حوزه کشاورزی دانست و گفت: هر میزان بتوانیم از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و دانش بنیان حرکت کنیم، میزان بهره وری و تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم که میزان کالری مورد نیاز برای هر فرد چقدر است و جهاد کشاورزی چه میزان از آن را می‌تواند تولید کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از کل اقتصاد کشور ۹ درصد و این رقم در استان بین ۷ تا ۸ درصد است در حالی که در آذربایجان شرقی ۲۲ درصد از اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

گفتنی است عملیات اجرایی سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور، از ۱۲ آبان سال جاری به مدت یک ماه در استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود.

برچسب ها: کشاورزی ، آمارگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.