پدر علم ژنتیک ایران، هدف از برگزاری نخستین کنگره حضوری بین‌المللی فارماکوژنتیک را آشنایی تخصص‌های مختلف با پزشکی فردی دانست.

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران و رئیس نخستین کنگره حضوری بین‌المللی فارماکوژنتیک با اشاره به اهمیت پزشکی فردی (Personalized Medicine) و استفاده از دارو‌های هدفمند متناسب با ژنوم هر فرد، گفت: چنین روش‌های درمانی دقیق، مشابه استفاده از آنتی‌بیوگرام در درمان عفونت‌هاست و تأثیر بسزایی در افزایش موفقیت درمان دارد.

مزایای فارماکوژنتیک برای بیمار، بیمه و دولت

پروفسور فرهود، ادامه داد: استفاده از علم فارماکوژنتیک در درمان بیماری‌ها، به‌ویژه در گروه‌های بیماری‌های سرطانی، قلبی - عروقی، متابولیک (مانند چاقی و دیابت) و عصبی - روانی، علاوه‌بر افزایش ضریب شفایابی، کاهش قابل توجه هزینه‌های درمانی برای بیماران، بیمه‌ها و دولت را به‌همراه خواهد داشت. این امر همچنین شرکت‌های دارویی را در تولید و واردات دارو، متناسب با ژنوم ایرانی تخصصی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که این کنگره برای همه تخصص‌های پزشکی و حتی پزشکان عمومی بسیار سودمند خواهد بود. در ۱۰ پنل تخصصی، اساتید برجسته داخلی و خارجی به پرسش‌های علمی پاسخ خواهند داد.

نقش فارماکوژنتیک در داروسازی مدرن

دکتر علیرضا بیگلری، دبیر علمی کنگره هم این رویداد را فرصتی برجسته برای بررسی نقش اساسی فارماکوژنتیک در پزشکی و داروسازی مدرن دانست و افزود: فارماکوژنتیک با مطالعه چگونگی تأثیر ساختار ژنتیکی فرد بر واکنش به داروها، روش‌های درمان شخصی‌سازی شده را تغییر می‌دهد. درک تفاوت‌های ژنتیکی میان افراد، راه را برای بهینه‌سازی درمان‌های دارویی با حداکثر اثربخشی و حداقل عوارض جانبی هموار می‌کند.

بهبود نتایج درمانی و افزایش کیفیت مراقبت‌های بهداشتی

وی ادامه داد: هدف این کنگره، اطلاع‌رسانی به پزشکان، داروسازان، متخصصان صنعت داروسازی و سیاستگذاران حوزه سلامت درباره اهمیت حیاتی فارماکوژنتیک است. شرکت‌کنندگان با نحوه استفاده از اطلاعات ژنتیکی برای هدایت انتخاب دارو‌ها و دوز‌های مناسب آشنا خواهند شد که در نهایت به بهبود نتایج درمانی و ارتقای کیفیت مراقبت‌های بهداشتی منجر می‌شود.

نخستین کنگره بین‌المللی و نمایشگاه جانبی فارماکوژنتیک، نقطه تلاقی علم و صنعت

آمنه صفری، دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک، گفت: این کنگره میزبان بزرگ‌ترین نام‌های صنعت دارو، پزشکی و آزمایشگاهی در کنار اساتید برجسته و نخبگان علمی کشور خواهد بود.

وی افزود: نمایشگاه جانبی این کنگره فرصتی بی‌نظیر برای معرفی آخرین دستاورد‌ها و فن‌آوری‌های صنعت داروسازی، پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی است که تعامل بین شرکت‌ها و متخصصان علمی را تسهیل می‌کند.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک، ادامه داد: این رویداد از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود. کنگره دارای ۱۰ پنل تخصصی از حوزه‌های مختلف از جمله کودکان، غدد و متابولیسم، مغز و اعصاب، قلب و عروق، سرطان، پوست و گوارش با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از حداکثر امتیاز بازآموزی بهره‌مند شوند. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در کنگره یا حضور در نمایشگاه جانبی از طریق سایت کنگره به نشانی https://pharmacogenetics-cong.ir/ اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار