دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی با همکاری بخش‌های دیگر باید ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ آیین نامه مصوب خرداد به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسید موضوعی که همچنان بلاتکلیف است.

هنگام تصادفات، خودرو حادثه دیده علاوه بر زیان تعمیر و تعویض قطعات معمولا دچار افت قیمت هم می‌شود پرداخت خسارت افت قیمت خودرو که به چالش بزرگی تبدیل شده و برای بسیاری دردساز آفریده است موضوعی که اما در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.

در همین راستا پس از بحث‌های فراوان در خردادماه امسال بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم از اصلاح آیین‌نامه اجرایی این بند قانونی خبر داد و بیان کرد: اصلاح آیین نامه اجرایی بیمه اجباری خسارت‌های وارده به شخص ثالث تصویب شد؛ بر این اساس شرکت‌های بیمه‌گر مکلف شدند که خسارت‌های ناشی از اُفت قیمت وسایل نقلیه موتوری را بدون دریافت حق بیمه مضاعف بپردازند، این هدیه خوبی به مردم برای حمایت‌های بیمه‌ای است.

بدین ترتیب  با اصلاح صورت گرفته متن جدید ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه به شرح زیر خواهد بود:

بیمه گر موظف است در ارزیابی خسارت مالی وارد شده به وسیله نقلیه زیان­‌د‌یده، علاوه بر هزینه‌­های جایگزینی قطعات آسیب­‌دیده و اجرت تعمیر وسیله نقلیه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پرداخت شده برای نجات و یا انتقال وسیله نقلیه خسارت­ دیده به نزدیک­ترین محل مناسب برای تعمیر و کسر قیمت وسیله نقلیه را در نظر گیرد و نسبت به پرداخت این موارد تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه شخص ثالث با رعایت تبصره (۳) ماده (۸) قانون اقدام نماید.

هر گونه افزایش حق بیمه و نرخ آن بابت پرداخت خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط شرکت‌های بیمه گر و مراجع تصمیم گیر در تعیین حق بیمه و نرخ آن در سال جاری و سال‌های آتی مجاز نیست. دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهیه می‌شود و ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد. دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهیه می‌شود و ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد.

اما همانطور که مصوبه بالا تاکید دارد یکی از الزامات اجرای مصوبه افت قیمت ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه است بحثی که قرار بود بنابر نخستین وعده‌های رئیس کل سابق بیمه مرکزی نهایتا ظرف یک ماه آینده  این موضوع به شرکت‌ها ابلاغ شود؛ اما خبری از ابلاغ آن نشد! تا اینکه ۲۲ مردادماه علی استادهاشمی رئیس کل سابق بیمه مرکزی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در خصوص دستورالعمل افت قیمت همانطور که در جریان هستید آیین‌نامه آن در هیات دولت مصوب شد و قرار بود بیمه مرکزی دستورالعمل آن را تدوین کند. برنامه اولیه که ما به هیات دولت پیشنهاد کرده بودیم این بود که دستورالعمل را بیمه مرکزی تدوین کند، اما در مصوبه هیات دولت آمده بود که سه مرکز باید باهم این کار را انجام دهند.

او افزود: چندین جلسه کارشناسی بین ما، کارشناسان پلیس راهور و کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است و هفته گذشته یک پیگیری از سردار حسینی فرمانده پلیس راهور داشتم و در نهایت امیدواریم در این هفته نظراتمان به جمع‌بندی برسد. نظرات که به جمع‌بندی برسد به شورای عالی بیمه می‌رود تا ان‌شاءالله مصوبه آن را بگیریم و به شرکت‌ها ابلاغ کنیم.

حالا بیش یک ماه از آخرین وعده بیمه مرکزی می‌گذرد و همچنان خبری از ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه نیست! موضوعی که بعضا باعث شده بسیاری از مردم دچار چالش شوند در حالی که هیات دولت مصوبه آن را تصویب کرده بود؛ حالا می‌طلبد سکاندار جدید بیمه مرکزی برای تعیین تکلیف این موضوع و حل بلاتکلیفی بسیاری از مردم اقدامی جدی در این راستا انجام دهد؛ باشگاه خبرنگاران جوان هم پیگیر این بحث خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار