امروز در محور مقاومت شاهد بروز مولفه‌های شکل‌گرفته در دفاع مقدس هستیم.

فرارسیدن هفته دفاع مقدس فرصتی را در اختیار ناظران قرار می‌دهد تا این آوردگاه سراسر عزت و افتخار را از نو تحلیل کرده و مولفه‌های خاص آن را برای تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی به‌کار بندند. یکی از مولفه‌های مهم دفاع مقدس، از‌بین‌رفتن تفاوت‌های مذهبی و آیینی و قومی بود.

همه آنهایی که دل در گرو میهن اسلامی داشتند، فارغ از این‌که سنی یا شیعه باشند، به خطوط مقدم نبرد حق علیه باطل گسیل شدند و در برابر دشمن ایستادگی کردند. در شرایطی که دشمنان اسلام قصد داشتند، با به‌راه‌انداختن یک جنگ فرسایشی میان دو کشور مسلمان، اتحاد و همبستگی دینی را تضعیف کنند، این هدف شوم با وحدت حول دفاع از مام وطن اسلامی، خنثی شد و نتیجه‌ای خلاف آنچه صدام و حامیانش در‌نظر داشتند، رقم خورد. 

مولفه بعدی دفاع مقدس، تقویت بازدارندگی دفاعی کشورمان بود. ایران پیش ازانقلاب اسلامی و قبل از آغاز جنگ تحمیلی، در‌حوزه دفاعی، صرفا یک مصرف‌کننده تولیدات کشور‌های غربی بود و توش‌و‌توانی برای ساخت تجهیزات نظامی بومی نداشت. دفاع مقدس نقطه شروع حرکت همه‌جانبه ایران برای استقلال و بازدارندگی دفاعی بود. به‌خصوص پس از آغاز جنگ شهری از سوی صدام، رزمندگان کشورمان با طلایه‌داری سردار پر‌افتخار اسلام، حاج‌حسن طهرانی‌مقدم، نهضت ساخت موشک را آغاز کردند و این روند پس از پایان جنگ تحمیلی توسعه پیدا کرد. 

مولفه و ثمره دیگر دفاع مقدس برای ایران و برای محور مقاومت، نهادینه‌شدن مدیریت جهادی و انقلابی بود که موجب می‌شد با کمترین امکانات و در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه دولت‌های غربی، نتایج بزرگ حاصل شود. افزایش عمق راهبردی ایران در منطقه، از دیگر نتایج دفاع مقدس بود. دفاع مقدس به‌طور مضاعف موجب شد تا ایران با گروه‌هایی که در‌راه مبارزه با استکبار، دارای آرمان مشترک بودند، پیوند بخورد و مقدمات شکل‌گیری جریان قدرتمند مقاومت در منطقه را شکل بدهد. یکی از مهم‌ترین این گروه ها، حزب ا... بود که در سال ۱۳۶۳ در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان شکل گرفت. 

امروز در محور مقاومت نیز شاهد بروز مولفه‌های شکل‌گرفته در دفاع مقدس هستیم. در این محور، گروه‌های مقاومت از حزب‌ا... در لبنان و انصارا... در یمن گرفته تا کتائب در عراق و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، فارغ از سویه‌های مذهبی و آیینی، ید واحد در برابر مزدور غرب یعنی رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌آیند و ابدا تفاوت‌ها روی وحدت این گروه‌ها هیچ‌گاه تاثیرگذار نبوده است. از‌سوی دیگر، ایجاد بازدارندگی دفاعی و نظامی ایران در دوران دفاع مقدس، به یک اصل اساسی در محور مقاومت تبدیل شده و امروز تمام اضلاع مقاومت در فناوری تولید و انباشت ابزار‌های دفاعی به خودکفایی و بازدارندگی رسیده اند. 

فرهنگ و مدیریت جهادی، از دیگر ثمرات دفاع مقدس بود که امروز به‌طور واضح، تجلی آن را در عملکرد محور مقاومت شاهد هستیم. از سوی دیگر، قدرت امروز محور مقاومت که تبدیل به چالشی بزرگ برای رژیم صهیونیستی و جریان غرب شده، مرهون هسته‌هایی است که در دهه شصت و در مراودات عقیدتی و لجستیکی میان ایران و هواداران انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفتند. این مراودات بدون شک تحت‌تاثیر دفاع مقدس شکل عملیاتی به‌خود گرفتند و سد ابتدایی در برابر غرب را تشکیل دادند.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار