مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: سال آبی۱۴۰۳-۱۴۰۲ با افزایش ۱۱ درصدی میانگین بارش‌های این استان به پایان رسید و روند بارش‌ها مثبت شد.

مجید کوهی اظهار کرد: از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳ مقدار کل ریزش‌های جوی استان معادل ۳۶۱ میلی متر بوده است که این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت افزایش ۱۱ درصدی و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سال آبی سپری شده به غیر از شهرستان‌های کوثر، نمین و نیر که با کاهش کمتر از ۱۰ درصدی بارش‌ها مواجه بودند، در سایر شهرستان‌ها شاهد افزایش سه تا ۲۱ درصدی میزان بارش ها نسبت به بلندمدت مدت بودیم که بیشترین افزایش در شهرستان مشگین‌شهر و کمترین نیز در شهرستان اردبیل بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: بررسی بارش های فصلی یک سال گذشته نیز نشان می‌دهد که علیرغم کاهش شدید ۳۱ درصدی بارش ها در پاییز سال گذشته که توام با افزایش دما نیز بوده است ، طی ماه‌های بعد به تدریج وضعیت بارش‌های استان رو به بهبود رفت؛ به طوری که در فصل زمستان، بهار و تابستان به ترتیب شاهد رشد ۲۲، ۲۴ و ۴۳ درصدی بارش‌های استان بودیم.

کوهی همچنین گفت: از لحاظ دمایی نیز طی یک سال گذشته میانگین دمای استان حدود ۱۲.۲ درجه سلسیوس بوده است که نسبت به بلندمدت افزایش ۱.۷ درجه‌ای داشته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان افزایش دمایی استان طی پاییز و زمستان سال گذشته قابل توجه بوده ولی به تدریج شاهد متعادل‌تر شدن وضعیت دمایی استان بودیم؛ به طوری که میزان افزایش دمایی استان از ۳.۳ درجه سلسیوس در پاییز سال گذشته به ۰.۳ درجه سلسیوس در تابستان سال جاری رسید.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل همچنین در خصوص پیش‌بینی وضعیت بارش‌های استان در فصل پاییز گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌بینی فصلی نیز حاکی از بارش های نرمال و یا کمتر از نرمال در پاییز سال جاری است که البته انتظار می‌رود میزان کاهش بارش‌ها خیلی شدید نبوده و در ماه‌های بعد به تدریج شاهد بهبود بارش‌ها باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.