مدیرکل شیلات استان اردبیل از پیشنهاد آبزی‌پروری در ۱۵ نقطه رودخانه‌های گیوی‌چای و قزل‌اوزن خبر داد.

محمد اله‌بخش گفت: طرح‌های مطالعات امکان‌سنجی توسعه آبزی‌پروری در حوزه رودخانه‌های قزل‌اوزن، گیوی‌چای، اهرچای و همچنین طرح مطالعات ایجاد شهرک ماهیان زینتی، زالو و میکرو جلبک سامیان با انتشار گزارش اولیه و نتایج آنها به اتمام رسید.
مدیرکل شیلات استان اردبیل افزود: در راستای توسعه آبزی‌پروری استان و به منظور دستیابی به توسعه پایدار و اشتغال روستایی طرح‌های مطالعاتی امکان‌سنجی ایجاد شهرک‌های آبزی‌پروری در حاشیه منابع آبی پایدار استان و ایجاد مجموعه کشاورزی با هدف تولید ماهیان زینتی، زالوی طبی و میکرو جلبک در منطقه سامیان با همکاری و عقد قرارداد با مراجع علمی و دانشگاهی شامل دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در ۲ بخش کتابخانه‌ای و میدانی در بهار امسال آغاز و در روز‌های آخر شهریورماه به پایان رسید.
به گفته او، نتایج مطالعات یاد شده علاوه بر ارائه اطلاعات در زمینه جغرافیا، اقلیم، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هر یک از منابع آبی، جمعیت‌های بنتوزی و غلظت آلاینده‌های محیطی به مکان‌یابی و پیشنهادات اجرایی و پژوهشی منتهی شد.
اله‌بخش افزود: براساس داده‌های به دست آمده، با تأیید شاخصه‌های رودخانه‌ها از نقطه نظر آبزی‌پروری پنج نقطه در حاشیه گیوی‌چای و ۱۰ نقطه در حاشیه قزل‌اوزن برای ایجاد مجتمع آبزی‌پروری پیش‌بینی و پیشنهاد شد که در صورت جذب سرمایه‌گذاری، در مجموع امکان تولید ۲ هزار تن انواع ماهیان گرمابی را در کنار اشتغال حدود ۴۵۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمسقیم فراهم خواهد ساخت.
او از طراحی پلان‌های اجرایی شهرک سامیان خبر داد و گفت: با طراحی پلان‌های اجرایی و زیرساخت‌های مجموعه کشاورزی سامیان به عنوان یک طرح پیشرو، شرایط فیزیکو شیمیایی منبع آبی و موارد اقتصادی و اجرایی ارزیابی و احصا شد.
مدیرکل شیلات استان اردبیل افزود: این موارد تنها بخشی از طرح‌های مطالعاتی این اداره کل بوده و در آینده نزدیک طرح‌های دیگری با اهداف توسعه آبزی‌پروری در حوزه دره‌رود، پارس‌آباد و دیگر شهرستان‌های استان به مرحله اجرا در خواهد آمد که نویددهنده آمایش کامل استان و ایجاد اطلس سرمایه‌گذاری در بخش آبزیان خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.