رئیس جمهور ترکیه از اقدامات حماس حمایت و عنوان کرد که حماس یک گروه مقاومت است که برای حفاظت از سرزمین خود فعالیت می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌داند، بلکه به عنوان یک گروه مقاومت که از سرزمین‌های خود دفاع می‌کند، می‌شناسد.

اردوغان در مصاحبه‌ای با ان بی سی نیوز که امروز چهارشنبه پخش شد، گفت: من اکنون به حماس به عنوان یک سازمان تروریستی نگاه نمی‌کنم، زیرا حماس تلاش می‌کند تا از سرزمین مادری خود محافظت کند و آنها در واقع گروهی از مقاومت هستند. 

وی افزود: شرایطی که منجر به حمله در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شد، هنوز بررسی نشده است. ما باید دلایلی را بدانیم که شرایط را برای ۷ اکتبر آماده کرده است. ما باید آنها را به خوبی درک کنیم مخصوصا زمانی که تعداد فلسطینی‌های کشته شده را بررسی می‌کنیم، وضعیت به سطوح بسیار بسیار متفاوتی می‌رسد. 

یک روز قبل، اردوغان از جامعه بین المللی خواست تا «شبکه کشتار جمعی» اسرائیل را متوقف کند.

تاکید اردوغان بر آتش‌بس بین مسکو و کی‌یف

رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در نیویورک گفت ترکیه در حال تلاش برای برقراری آتش بس بین مسکو و کی یف بر اساس شرایط گفتگو و تمامیت ارضی اوکراین است. 

اردوغان که میزبان زلنسکی بود، در این دیدار روند عملیات ویژه و تلاش‌های صلح‌آمیز برای پایان دادن به خصومت‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دفتر رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: رئیس جمهور اردوغان اظهار داشت که ترکیه همیشه بر این باور بوده است که جنگ اوکراین و روسیه را می‌توان از طریق گفتگو، حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین پایان داد و ترکیه به تلاش خود برای دستیابی به این هدف ادامه می‌دهد. 

علاوه بر این، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که آنکارا آماده است برای تسهیل و میانجیگری برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار میان روسیه و اوکراین گام بردارد.

در این بیانیه آمده است: «تلاش‌ها برای احیای ابتکار توافق غلات دریای سیاه و دستیابی به آتش‌بس بین اوکراین و روسیه که می‌تواند در‌ها را به سوی صلح باز کند، ادامه خواهد یافت».

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی به اجلاس سران سکوی کریمه، حمایت خود را از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کرد و اشاره کرد که آنکارا کریمه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نمی‌شناسد. به گفته دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، نظرات مسکو و آنکارا در مورد مالکیت کریمه کاملاً متفاوت است، اما روسیه به توسعه روابط با ترکیه ادامه می‌دهد.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
علی
۰۷:۲۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
دمت گرم رجب طیب اردوغان که حرف حق زدی درود بر شرف تو
آخرین اخبار