دادستان کل کشور با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور گفت: امیدواریم خدای متعال بساط ظلم و جور صهیونیستی را از سر همه روزگار بردارد و ان‌شاءالله به‌زودی جشن پیروزی مسلمانان و مستضعفان بی‌پناه را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: بحث پیشگیری در قوه قضائیه بسیار مهم است، ما سوژه‌ها و مسائلی را در استان قزوین و همچنین در کشور شاهد بودیم که با پیشگیری و با کمترین هزینه می‌شد جلوی آن را گرفت، اما به‌دلیل عدم پیشگیری، هزینه‌های بسیار سنگین، خسارت‌های فرهنگی و معنوی و اعتمادسوزی در میان مردم را به‌وجود آورد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای مثال در بحث شرکت‌های خودرویی که آوازه آنها در همه جا پیچیده است، یک روزی می‌شد به راحتی از این مسئله پیشگیری کرد، بنده سال‌ها پیش تذکر این موضوع را داده بودم، شاید اگر همان زمان از این مسئله پیشگیری می‌شد، اکنون یک چندم جماعت فعلی گرفتار این موضوع بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد:، اما متأسفانه اکنون می‌بینیم این پرونده چقدر زحمت برای قوه قضائیه ایجاد کرده و چقدر بی‌اعتمادی در میان مردم به‌وجود آورده است و هر روز شاهد معترضینی هستیم که از مسئولین استمداد می‌طلبند.

وی اضافه کرد: برخی تأکید دارند باید مرّ قانون عمل شود، رهبر حکیم انقلاب علاوه بر مر قانون مسئله دیگری را هم فرموده‌اند، ایشان فرمود‌ه‌اند حق، عدل و قانون سه ضلع یک مثلث هستند که وقتی در کنار هم قرار بگیرند مشکل‌گشایی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: ریشه قرآنی این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب نیز مشخص است، خدای متعال در آیه ۵۸ سوره نساء می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا»، یعنی (خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می‌کند؛ بی‌تردید خدا همواره شنوا و بیناست)، در این آیه عدل و قانون در کنار هم قرار گرفته‌اند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۶ سوره صاد فرموده‌اند «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ»، یعنی (اى داوود ما تو را در زمین خلیفه و جانشین گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‌روند به سزاى آنکه روز حساب را فراموش کرده‏‌اند عذابى سخت‏ خواهند داشت)، در این آیه نیز قانون و حق در کنار هم قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: الحمدلله بصیرت به همراه تجربه چند دهه‌ای که دستگاه قضای ما به دست آورده و آن نیرو‌های ورزیده و متدینی که پای کار هستند، خیلی مردم را امیدوار کرده‌اند که کار‌ها درست پیش برود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: وقتی به مرقد ائمه (ع) مشرف می‌شویم، در‌های مختلفی برای ورود به حرم وجود دارد، اگر ما اسلام را هم مثل یک امام در نظر بگیریم، در‌های ورودی به اسلام چند چیز است، یکی از آنها کرامت آدم‌هاست، اینکه آدم‌ها احساس کنند اگر مجرم هم بودند و به دستگاه قضا وارد شدند، کرامت آنها حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: مانند همان کاری که امیرالمؤمنین (ع) کرد، ماجرا از این قرار بود که کسی زره حضرت را برده بود، حضرت در نزد قاضی فرمود من نه این زره را به این فرد فروخته‌ام و نه به او بخشیده‌ام، حضرت از واژه سرقت و دزدی استفاده نکرد، زیرا می‌خواست کرامت انسانی او محفوظ بماند.

وی بیان کرد: کرامت یکی از در‌هایی است که خیلی‌ها از این در به اسلام جذب می‌شوند و خیلی از اعتماد‌ها اوج می‌گیرد، مردم از این در بیشتر قدر اسلام، دین و مسئولین متدین را می‌دانند.

امام جمعه قزوین گفت: یکی دیگر از این در‌ها باب عدالت است، با عدل زمین و آسمان برپاست، بنابراین کرامت انسان‌ها و عدالت اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید (به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسى در نهان او و پیامبرانش را یارى مى ‏کند آرى خدا نیرومند شکست‌ناپذیر است)، خدای متعال در این آیه می‌فرماید خود مردم باید برای عدل و قسط برخیزند، اگر این اتفاق بیفتد، هم عدالت و هم کرامت به اوج می‌رسد، ما از شما همین انتظار را داریم تا کاری کنید که مردم خودشان برای عدل و قسط قیام کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور هم در این دیدار گفت: قوه قضاییه بر اساس سند تحول و تعالی، اساس کار خود را بر پیشگیری قرار داده است و با ایجاد دادگاه‌های صلح، بسیاری از امور را با صلح و سازش تمام کرده و در همین راستا پرونده‌های کیفری نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در کنار دادگاه‌های صلح، شورای حل اختلاف قرار دارد که ابزار دادگاه‌های صلح است، اموری که ختم به صلح و سازش می‌شود، به شورای حل اختلاف ارجاع خواهد شد.

دادستان کل کشور عنوان کرد: شورای حل اختلاف در گذشته رأی صادر می‌کرد، در حالی که این وظیفه را بر عهده نداشت، این مسئله اکنون اصلاح شده و دیگر شورا رأی صادر نمی‌کند و صدور رأی بر عهده قاضی است.

وی بیان کرد: یکی از اموری که قوه قضائیه طبق سند تحول به‌دنبال آن است، رفع اطاله دادرسی است، اطاله دادرسی یکی از مشکلات اصلی مردم در دادگاه‌هاست، یکی از علل اطاله دادرسی کثرت پرونده‌هاست، هم افزایش تعداد قاضیان و هم کمک به روند صلح و سازش می‌تواند اطاله دادرسی را کاهش دهد، حق مردم است که خدمت درست، سریع و دقیقی به آنها ارائه شود.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد گفت: مسئله دیگری که در تحول و تعالی قوه قضائیه دنبال می‌شود، ارتقای سطح علمی قضات است، طی ۲ سال اخیر ۶۵۰ قاضی جذب قوه قضائیه شده‌اند که از فضلا بوده و از برخی مراجع اجازه اجتهاد داشته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی آزاد جهت شرکت در مراسم تکریم و معارفه دادستان قزوین به استان سفر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.