کارشناسان حوزه معدن، نقص تجهیزات ایمنی در معدن معدنجوی طبس و بی توجهی به تذکر کارگران مبنی بر وجود بوی گاز را علت انفجار معدن می‌دانند.

آریافر مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان با اشاره به حادثه معدن معدنجوی طبس گفت: در مجموعه بلوک C و با انفجاری که صورت گرفته، در آنی تعدادی از کارگران جان باخته اند.

او افزود: افرادی که در بلوک B بوده اند نیز به دلیل همان انفجار دچار مرگ و مصدومیت شده اند و اگر تجهیزات خود نجات کارگران معیوب باشد، اجازه ورود به تونل داده نمی‌شود و باید بررسی شود که مسئولین ناظر نسبت به بررسی تجهیزات کارگران اقدام کرده اند یا خیر.

آریافر اظهار کرد: معدن زغال طبس یک معدن گازخیز است و با کنده شدن حدود ۵۰۰ تن زغال در بلوک C، گاز آزاد شده آن به بلوک B رسیده است و سبب فوت کارگران معدن B شده است.

عدم وجود تجهیزات ایمنی یکی از عوامل حادثه

رحیمیان رئیس خانه کارگر طبس نیز در این برنامه با تسلیت جان باختن کارگران معدن معدنجوی طبس گفت: در ساعات اولیه حادثه با بررسی‌های صورت گرفته در بلوک C، مشخص شد تمامی کارگران جان باخته اند.

او افزود: به یقین می‌توانیم بگوییم دلیل فوت کارگران از سوی پزشکی قانونی، خفگی و سوختگی به صورت توأم اعلام خواهد شد و افزایش سرعت امدادرسانی نیز نمی‌توانسته برای این کارگران مفید باشد.

رحیمیان با بیان اینکه در بلوک B نیز عدم وجود تجهیزات ایمنی یکی از عوامل حادثه و فوت کارگران بوده است، اظهار کرد: مجهز شدن تمامی معادن به تجهیزات ایمنی، اصلاح قوانین مربوط به کارگران، افزایش حقوق کارگران و محاسبه ضریب ۲ برای سنوات خدمتی آن‌ها باید حتما پیگیری شود تا از چنین حوادثی پیشگیری شود.

حادثه دانستن انفجار معدن، توهین به شعور مردم است

آریامنش استاد دانشگاه تهران و دبیر هیأت اندیشه ورز معدن در تهران گفت: اظهار نظر در خصوص اینکه این موضوع تنها یک حادثه بوده است و باید زغال گران شود تا برای معدن خرج شود را می‌توان توهین به مردم تلقی کرد.

او با اشاره به اینکه در حوزه معدن در کشور ما غفلت شده و ادغام ۳ وزارتخانه در یک مجموعه کار را سنگین کرده است، افزود: اصلا نمی‌توان گفت این موضوع یک حادثه بوده است و باید مدیران این موضوع را حادثه‌ای برای خود و خانواده خود بدانند تا درک کاملی از موضوع داشته باشند.


بیشتر بخوانید


آریامنش عنوان کرد: تجهیزات در این معدن نقص داشته و سهل انگاری نیز صورت گرفته و به صحبت‌های کارگران مبنی بر وجود گاز و نشت آن توجهی نشده است.

استاد دانشگاه تهران و دبیر هیأت اندیشه ورز معدن در تهران گفت: همچنان بیمه تخصصی برای معادن نداریم و تجهیزات پیش پا افتاده هم در اختیار معادن نیست.

گزارش مشکلات از سوی بازرس ارائه شده است

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این برنامه با اشاره به بیمه کارگران گفت: در دولت سیزدهم و با مساعدت رئیس جمهور فقید، اتفاقات بسیار خوبی برای مسائل رفاه و بیمه کارگران رخ داد.

او افزود: چندین معدن در طبس داریم که تجهیزات آن‌ها سنتی است و باید در اولین قدم، تجهیزات آن‌ها بروزرسانی شود.

اشرفی با اشاره به اینکه طی بازرسی‌های صورت گرفته در معدن، مواردی از پیشنهادات و انتقادات آورده شده است، تصریح کرد: موارد مطرح شده از سوی بازرس نمی‌توانسته دلیل حادثه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: در معدنجوی طبس تجهیزات معدنی کامل و بروز نبوده است.

کم توجهی به مسائل ایمنی در معدنجو

جلالی فرد رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: باید به حوزه ایمنی و آیین نامه ایمنی توجه بیشتری شود و به مسائل ایمنی در این موضوع کمتر توجه شده است.

او با بیان اینکه مسئولین معدن خود در حوزه زغال فعال هستند، افزود: تا بررسی‌ها صورت نگیرد نمی‌توان به صراحت در خصوص علت حادثه سخن گفت.

جلالی فرد بیان کرد: تجهیزات در دنیا وجود دارد تا بتوان گازسنجی کرد و تخلیه گاز را انجام داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۰۷:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۳
سازمان خصوصی جواب دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۳
هیچ دولت و کارفرمایی رحمی به کارگر نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
اگه کارگری بدونه جونش در خطره ولی استعفا نده هر اتفاقی افتاد 50% مقصر خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
خدا روحشان شاد و به خانواده هاشون صبر بده ولی باید صاحب معدن به اشد مجازات برسه که جان کارگرانش براش اهمیت نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۵ مهر ۱۴۰۳
کجا به تذکرات کارگران اعتنا میشه که اونجا بشه
فقط کار میخان و کار و کار و کار